Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een Vlaams woord voor 'roltrap'?

Veel Nederlandse woorden zijn in het Vlaams net wat anders....kon niks over roltrap vinden, vroeg me toch af of de Vlamingen er een ander woord voor hebben...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik ben een Vlaming en ik zeg altijd roltrap. Ik kan niet meteen op een ander woord voor roltrap komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Verschueren Encyclopedisch Woordenboek

Het was Verschuerens ambitie een Vlaamse tegenhanger samen te stellen van het Franse encyclopedische woordenboek Petit Larousse (waarvan ik ook enkele oude drukken bezit). Hij zag dat de louter taalkundige woordenboeken van Van Dale, Koenen en Kramers de aantrekkelijkheid van de illustraties en de encyclopedische informatie van het Franse woordenboek misten.

Zijn eerste uitgave begin jaren dertig veroorzaakte al onmiddellijk vuurwerk. Op een buitentekstplaat met landsvlaggen, in het tweede deel, had Verschueren de vlag van Vlaanderen laten opnemen. Verschueren was een notoir flamingant. Sommigen van zijn medebroeders beschouwden dit als een aanslag op de Belgische staat. De Vlaamse vlag wekte zoveel opschudding dat, op bevel van de oversten van de jezuïetenorde, het boek uit de handel moest worden genomen. De uitgever zorgde voor een nieuwe plaat , waarop de vlag van Vlaanderen was vervangen door die van Venezuela. Exemplaren van de teruggeroepen boeken werden opnieuw in de handel gebracht met de Vlaamse vlag er uit weggeknipt.
Een medepater verscheurde zelfs een boek en strooide gescheurde bladzijden in de gangen van het college waar Verschueren les gaf. Er zouden zelfs boeken in het openbaar zijn verbrand.

De historische uitgave van 1961 wordt nog altijd aangehaald vanwege de introductie van het spookwoord ‘roltrappist’. Een spookwoord is een niet echt bestaand woord dat per ongeluk in een woordenboek sukkelt, meestal verkeerd uit een tekst overgenomen of ontstaan door drukfouten.
Verschueren had het nieuwe woord ‘roltrap’ al in 1936 opgenomen, in 1956 zelfs met een mooie afbeelding. Enige jaren later hoorde hij van een medebroeder dat er ook een woord bestond voor de gebruiker van een roltrap, namelijk een ‘roltrappist’. Onmiddellijk schreef hij dit woord op. Het verscheen in het Modern Woordenboek van 1961 en het bleef erin tot het in 1979 helemaal opnieuw bewerkt werd door de opvolger van Jozef Verschueren. De zeer punctuele Verschueren werd het slachtoffer van een grappenmaker.

http://confusius.skynetblogs.be/archive/2006/08/20/verschueren-encyclopedisch-woordenboek.html

Toegevoegd na 1 minuut:
Kon er niet meer bij..

Dus nee, er is geen ander Belgisch woord voor roltrap.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding