Welke Nederlandse term kun je gebruiken voor de groep mensen die in paranormale zaken geloven?
Een tijdje geleden is hier op Goeie Vraag de term paranormaalgelovers geïntroduceerd, maar deze term wordt door sommige mensen als nodeloos generaliserend beschouwd. Hoe zeg je dat, zonder mensen te beledigen?
2.8K
2.8K keer bekeken
Cryofiel
14 jaar geleden
Goeie vraag!
Ik ben ook wel benieuwd, ik zou graag een andere (beter) term gebruiken, maar ik kon niets verzinnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Spiriwiri' zeggen wij thuis, maar dat is ook niet zo heel aardig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en waarom zou dat onaardig zijn...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah Stippel: HIER is je vraag opgekomen hahahahahaha.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag! Zat te denken aan alternatieve of anders denkende mensen. Heb nog niets beters kunnen verzinnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Lizzzy,omdat dat woord erg op kierewiet lijkt en dat betekent zoals je weet: Gek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei....zonder mensen te beledigen wordt nogal moeilijk vrees ik. Ik dacht dat paranormaalgelovers toch wel redeljk de politiek correcte term was voor zw**f****n. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eeeh, mag ik een klinker kopen?? E
zwEEf*E*En...
eeeh...
Ik zou het niet weten ;D
zwEEf*E*En...
eeeh...
Ik zou het niet weten ;D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij wordt dat theezeefje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat zou ik dan weer nooit voor een mannelijke paranormaalgelover gebruiken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Stippel, wat dacht je van "zweefeikel"? Of is dat te?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog even ten overvloedde : de term 'paranormaalgelover(s)' is inderdaad geen bestaand Nederlands woord, dat hier op GV voor het eerst frequent genoemd is. Googel maar eens op paranormaalgelover(s) en je krijgt eigenlijk alleen maar hits van GV, al vind ik één enkele link uit 2002 van de TU Delta, en op Gv is de oudste hit van 11 maanden geleden. Wie weet halen we in dit tempo ooit de Van Dale nog;-)
Maar de term is bewust ontstaan op zoek naar een manier om juist die groep aan te duiden waarvan we allemaal weten wat voor mensen het ongeveer zijn, zonder politiek incorrect of negatief te zijn.
Elke afkorting van het woord zou meteen weer een stukje minachting in zich (kunnen) hebben, zoals we ook wel gekscherend de niet-bestaande afkortingen spiri's, para's en aluhoedjes gebruiken. Dus hoe aantrekkelijk een nieuwe afkorting als pano's, panogo's of pago's ook eventueel mag klinken, dan heb je juist weer die bagatelliserende klank die we besut niet zoeken. We gebruiken de term paranormaalgelovers juist op momenten dat we proberen ze WEL serieus te nemen. Op momenten we dat wel eens niet doen volstaat theemuts of zweefteef uitstekend.
Paranormaalgelovers is dus allesbehalve een respectloze term, maar JUIST de in onze ogen meest complete en dus respectvolle manier om die groep te benoemen, zonder te beledigen, zonder een oordeel te vellen, zonder lacherig te doen, maar juist zo serieus mogelijk. En juist om te voorkomen dat we ons steeds meer in allerlei bochten moeten wringen om te proberen een neutrale terminologie te gebruiken, denk ik dat we dat zo moeten laten.
Zoals ik onlangs een cabaretier al hoorde spreken over Mongolië....eeh....het Land van Down. Die kant moeten we niet op willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PARAN vind ik ook wel klinken.
Veel nieuwe woorden ontstaan ook door het zoeken naar nieuwe woorden.
Veel nieuwe woorden ontstaan ook door het zoeken naar nieuwe woorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eddijst, Paran is ook prima, wat is dan meervoud? Parans of Parannen :-) Ik blijf Paranormalisten ook nog steeds goede benaming vinden maar Paran is ook prima en wat korter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij zit bij een groepje PARANS ja klinkt best.
Weet je, het lijkt nu een raar vreemd woord, maar zijn dat niet alle nieuwe woorden?
Zou toch leuk zijn als er hier bij g.v een nieuw woord zou ontstaan dat over een paar jaar iedereen kent?
Weet je, het lijkt nu een raar vreemd woord, maar zijn dat niet alle nieuwe woorden?
Zou toch leuk zijn als er hier bij g.v een nieuw woord zou ontstaan dat over een paar jaar iedereen kent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het 'probleem' met Parans is dat het een gekunsteld woord is, dat voor buitenstaanders volstrekt onbegrijpelijk is. Daarmee zal het in principe nooit inburgeren. Paranormaalgelovers mag dan een mond vol zijn, iedereen, zelfs iemand die nog nooit van GV gehoord heeft, zal weten wat je er mee bedoelt.
Bedachte woorden redden het eigenlijk nooit, spontaan ontstane maken een goede kans.
Bedachte woorden redden het eigenlijk nooit, spontaan ontstane maken een goede kans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen kijk eens naar de taal van de jeugd, bijna allemaal zelf bedachte woorden, allemaal vet cool.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat zijn vaak wel nieuwe zelfbedachte woorden (wij hadden ze ook), maar daar is niet iemand voor achter een tekentafel gaan zitten of een vergadering over belegd ; één iemand begint het te zeggen en de rest neemt het over. Dat is wel zelfbedacht, (elk woord wordt eerst bedacht natuurlijk) maar vooral ook spontáán ergens ontstaan, niet doelgericht ontworpen. Dat neigen we hier een beetje te doen, en dat werkt niet.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.