Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen astrologie en astronomie

Ik weet dat één met sterrenbeelden en één met sterrenkunde te aken heeft, maar ik weet nooit welke waarbij hoort, is er een ezelsbruggetje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (5)

AstroNOMIE = sterrenkunde, wetenschappelijk, waarNEMEN

AstroLOGIE = niet wetenschappelijk, zou je kunnen zien als: liegen :-P
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
astronomie is de wetenschap van sterren heelal ed. Astrologie is het zoeken naar verbanden tussen levensloop en sterrenbeelden. Ezelsbruggetje? Niet echt. Gewoon weten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
astrologie zijn de sterrenbeelden
astronomie is de wetenschap over de sterren

LOGISCH is het niet dat de astroLOGIE gaat over de verzinsels in de tijdschriften (wat je die week gaat overkomen als ram, stier etc)
(Lees meer...)
amigo
13 jaar geleden
Mijn ezelsbruggetje is dat alle wetenschappen oorspronkelijk -logie heetten: biologie, meteorologie, fysiologie, enzovoort. 'logos' is immers het Griekse woord voor de rede, het verstand.

Volgens dat principe werd de wetenschap over de sterren astrologie genoemd.

Pas later realiseerde men zich, dat deze wetenschap het verkeerd had. De aanhangers van de oude 'kennis' bleven zich astrologen noemen. De vernieuwers hadden dus een nieuwe naam nodig voor hun wetenschap. Dat werd astronomie, naar het Griekse woord 'nomos', dat (natuur)wet betekent.

Zo is astrologie dus de oude, achterhaalde kennis; en is astronomie de nieuwe, echtere kennis.

Toegevoegd na 1 minuut:

Stel dat we ontdekken dat de biologie helemaal fout is, en dat de huidige biologen hun (dan achterhaalde) kennis toch 'biologie' blijven noemen. Dan zouden de nieuwe biologen hun verbeterde versie 'bionomie' kunnen noemen.
(Lees meer...)
Cryofiel
13 jaar geleden
De astrologie, daar is niks logisch aan.

Oftewel: astrologie is het fantasiegedoetje met sterrenstanden en toekomstvoorspellingen en zo.
Astronomie is wetenschap. Nu is het wel zo dat de moderne astronomie zijn worteltjes heeft in de ouderwetse astrologie, dus helemaal verloochenen mogen we hem niet.

Ik kan ook gewoon tegen mijn man zeggen dat hij aan astrologie doet, aan mijn bloedneus merk ik dan dat ik het verkeerde woord gebruikt heb. Verder is het best een schatje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image