Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de makkelijkste manier om een taal goed te leren?

En dan nuet om daar een tijdje heen te gaan. Bij lezen kom ik ook niet heel ver en makkelijke (engelse) films hebben we niet om die taal te leren.

Wat kan ik ni het best doen, om een taal goed te leren?

Toegevoegd na 3 dagen:
En dan niet om daar een tijdje heen te gaan. Bij lezen kom ik ook niet heel ver en makkelijke (engelse) films hebben we niet om die taal te leren.

Wat kan ik nu het best doen, om een taal goed te leren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst goed Nederlands leren spreken en typen, zou ik zeggen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja precies, eerst aan je eigen grammatica werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In aanvulling op de gegeven suggestie BBC kijken: BBC heeft op teletekst 888 engelse ondertiteling. Dat helpt heel goed bij het begrijpen van zowel tekst als gesproken woord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
makkelijk praten he, tegen iemand met dyslexie ;)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik heb zelf gemerkt dat het heel veel uitmaakt als je de taal die je wilt leren, zoveel mogelijk om je heen hoort.

Wat mij heeft geholpen, is een webradio zoeken die praatprogramma's uitzendt. Het maakt niet uit waar het over gaat, als er maar zo veel mogelijk wordt gepraat.

Die webradio zet je dan continu op de achtergrond aan. Zo mogelijk ook als je heel andere dingen aan het doen bent, dus als je niet aan je computer zit.

Mijn ervaring is, dat je niet actief hoeft te luisteren. Puur het feit dat op de achtergrond de gewenste taal wordt gesproken, "traint" jouw hersenen al op het beter kunnen interpreteren van die taal en haar klanken.

Je hoeft natuurlijk geen webradio te nemen, een andere mogelijkheid om gesproken woord te horen is ook goed. Zo zou je ook voorleesverhalen op je iPod kunnen zetten. Iets anders kan natuurlijk ook - gebruik je fantasie.

Toegevoegd na 2 minuten:

Deze methodes werken het best als je al enige basiskennis van de taal hebt.

Ik heb zelf de methode van de webradio gebruikt. Mijn ervaring is dat ik in het begin, als ik echt actief meeluisterde, ongeveer de helft van de tekst kon verstaan. De andere helft kon ik wel raden, maar dus niet verstaan.

Ik heb toen een paar dagen alleen maar die webradio op de achtergrond aangehad. Ik heb niet geluisterd naar wat er echt werd verteld - er was dus alleen maar een continu gebabbel op de achtergrond.

Na die paar dagen heb ik nog eens geprobeerd actief mee te luisteren. En zie: in plaats van de 50% die ik eerst woordelijk verstond, verstond ik nu ineens 80%!

Na nog een week passief meeluisteren zat ik rond de 90%. Dat is ruim voldoende om in de praktijk met mensen op straat te kunnen spreken.
(Lees meer...)
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja, wat blijft er dan nog over?
(Engelse) les nemen lijkt me!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou bij de bibliotheek de cursus engels kunnen huren
en de daarbij ook kinderboeken in het engels kunnen gaan lezen, dit samen met een woorden boek..
ook helpt het om films met ondertiteling te kijken, en natuurlijk luisteren naar engelse muziek..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij een taal goed wil leren (in dit geval Engels begrijp ik?), dan zijn de volgende manieren toch het beste:
- Veel naar Engelse tvprogramma's/films kijken. (BBC, CNN etc.)
- Engelse boeken/tijdschriften lezen.
- Engelse muziek luisteren.
- Er zijn via internet ook gratis online luisteroefeningen te downloaden. De link zou ik daar nog eens van moeten zoeken.
- Het is ook handig om met iemand gesprekjes te houden die de taal goed kan. Je kunt ook in een Engelse chatbox, gesprekken beginnen.
- Hier kun je ook nog extra hulpdingen vinden:
http://www.leren.nl/rubriek/talen/engels/

Succes ermee! Als je het echt wil leren, dan kun je het! :D
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je naar de BBC tv gaat zitten kijken ga dan op teletekst naar pagina 888. Dan zie je de woorden die ze zeggen ook geschreven op het scherm en dat maakt het weer een stapje makkelijker ze te begrijpen.
Verder zou je lid van een correspondentieclub kunnen worden. Dan kan je met een engelstalig iemand gaan mailen of brieven gaan wisselen.
Op school hadden ze vroeger ook van die boekjes met verhalen met een woordenlijst erbij. Misschien zijn zulke boekjes er nog steeds.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm, misschien dat jij goed een taal kan leren met behulp van opdrachtjes en spelletjes?
Zelf ben ik bezig mezelf Spaans te leren met deze site bijvoorbeeld:
http://educatie.ntr.nl/spaans/

Wellicht dat jij zoiets ook op het internet kan vinden voor de taal die jij jezelf leren wil.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat goed helpt is theoretische studie aan te vullen met populaire liedjes waarvan je de tekst van buiten leert (ook al snap je maar de helft van waarover het gaat, op termijn rendeert het wel).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iemand zoeken die de taal ook kent en spreekt, daar geregeld mee af spreken en dan in de taal met elkaar spreken. Gewoon over koetjes en kalfjes, of wat dan ook, dan leer je het snel. Je kunt ook eenvoudige (kinder) luisterboeken downloaden en daar naar luisteren. Als je een woord niet kent, dan zoek je dat op.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik vind luisterboeken op de mp3 speler luisteren heerlijk! Terwijl ik met andere dingen bezig ben, stofzuigen, schoonmaken of in auto op mijn radio aansluiten en luisteren, (ja ja, ik let wel goed op, ik ben veel meer geconcentreerd.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuke tips +1
Makkelijkste of het beste?
Makkelijk is het nooit om een taal te leren.
Veel mensen spreken engels, dus je zou aan je huisbewoners kunnen vragen of ze als ze iets tegen je zeggen de hele tijd engels willen praten. Jij moet zelf dan ook engels terug praten.
Het makkelijkst kan je een taal leren om enkel die taal te spreken en te horen. Dat kan niet als je en in Nederland wil blijven, dus probeer het dan op deze manier.

Een andere manier die minder effect heeft, maar wel makkelijker is:
Engelse les nemen. Woordjes stampen, grammatica leren, enz.

Als je hier geen tijd voor hebt moet je inderdaad veel gaan lezen en films kijken. Daar leer je echt veel van. Dat merk je niet echt, maar het is wel zo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding