Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt het 'se' in 'werkse' of 'eetse' vandaan in spreektaal?

Ik weet dat het spreektaal is, en je het officieel niet mag schrijven, en daarom schrijf ik het waarschijnlijk ook verkeerd. Maar: waar komt dat achtervoegsel vandaan?

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik dacht dat mijn vraag wel duidelijk was, maar ik zal hem even verduidelijken. Ik weet wat wel er mee bedoelt wordt, maar ik wil weten waar het 'se' vandaan komt! Waarom zegt men als men wil zeggen 'eet smakelijk' 'eetse'?
Dank u zeer alvast :P

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

"Volgens de Algemene Nederlandse Spraakkunst (ANS, 1997) wordt zo'n gebiedende wijs met ze gebruikt om de toegesprokene een goed verloop te wensen van datgene wat door het werkwoord wordt uitgedrukt."
"De ANS vermeldt verder dat deze uitdrukkingen informeel zijn en voornamelijk in Nederland voorkomen, niet in Vlaanderen. Hoe dit gebruik van ze is ontstaan is niet bekend; het is niet waarschijnlijk dat dit ze ooit een lijdend voorwerp is geweest, want het staat meestal juist bij onovergankelijke werkwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dan zeggen ze eet ze
daarmee wordt bedoelt eet smakelijk

of werk ze
daarmee bedoelen ze dat het je goed gaat tijdens je werk

Toegevoegd na 56 minuten:
ze zeggen helemaal niet eetse
ze zeggen eet ze
dat is een soort van afkorting voor eet smakelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Se wordt eigenlijk helemaal niet gebruikt, behalve door mensen uit een bepaalde stad, die de mening zijn toegedaan, dat de rest van ons land de "provincie "is.
Maar het wordt gebruikt door mensen,die een ander een prettig "wat dan ook "toewensen, zoals slaap ze, eet ze en zo verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing