Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt het 'se' in 'werkse' of 'eetse' vandaan in spreektaal?

Ik weet dat het spreektaal is, en je het officieel niet mag schrijven, en daarom schrijf ik het waarschijnlijk ook verkeerd. Maar: waar komt dat achtervoegsel vandaan?

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik dacht dat mijn vraag wel duidelijk was, maar ik zal hem even verduidelijken. Ik weet wat wel er mee bedoelt wordt, maar ik wil weten waar het 'se' vandaan komt! Waarom zegt men als men wil zeggen 'eet smakelijk' 'eetse'?
Dank u zeer alvast :P

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
17.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

"Volgens de Algemene Nederlandse Spraakkunst (ANS, 1997) wordt zo'n gebiedende wijs met ze gebruikt om de toegesprokene een goed verloop te wensen van datgene wat door het werkwoord wordt uitgedrukt."
"De ANS vermeldt verder dat deze uitdrukkingen informeel zijn en voornamelijk in Nederland voorkomen, niet in Vlaanderen. Hoe dit gebruik van ze is ontstaan is niet bekend; het is niet waarschijnlijk dat dit ze ooit een lijdend voorwerp is geweest, want het staat meestal juist bij onovergankelijke werkwoorden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dan zeggen ze eet ze
daarmee wordt bedoelt eet smakelijk

of werk ze
daarmee bedoelen ze dat het je goed gaat tijdens je werk

Toegevoegd na 56 minuten:
ze zeggen helemaal niet eetse
ze zeggen eet ze
dat is een soort van afkorting voor eet smakelijk
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt toch niet gevraagd wat er mee bedoeld wordt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb je niet gemind trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee maar daar komt het wel vandaan omdat ze dat zeggen met die reden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, maar mijn vraag is:
waarom zegt men 'werkse' als men wil zeggen 'het ga je goed tijdens je werk'? Ik weet wel wat er mee bedoeld wordt, maar waar komt dat 'se' vandaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar nog steeds geen antwoord waarom ze 'eet ze' zeggen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat dat lekker in de mond ligt en makkelijk gezegd is
eet smakelijk klinkt meteen chic en eet ze is wat burgelijker
Se wordt eigenlijk helemaal niet gebruikt, behalve door mensen uit een bepaalde stad, die de mening zijn toegedaan, dat de rest van ons land de "provincie "is.
Maar het wordt gebruikt door mensen,die een ander een prettig "wat dan ook "toewensen, zoals slaap ze, eet ze en zo verder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding