Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Protestant is een geloof. Hoe noem je iemand die ergens tegen protesteert dan??? Ook protestant?????

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Iemand die ergens tegen protesteert noem je dus beslist NIET 'protestant'.

Je noemt zo iemand een 'tegenstander', een 'andersdenkende', 'de andere partij', 'diegenen die het ermee oneens zijn' of zoiets, je kunt hier heel creatief mee zijn natuurlijk, er zijn veel woorden of omschrijvingen die passen.

Als ik even snel zoek op de gratis online versie van Van Dale krijg ik dit:

"1pro·tes·tant de; m,v -en algemene naam vd leden vd christelijke kerkgenootschappen, na en door de Reformatie ontstaan

2pro·tes·tant bn protestants"

Het lijkt me toch overduidelijk dat Van Dale in staat moet worden geacht om de betekenis van 'protestant' als iemand die het er niet mee eens is ook op te nemen in het woordenboek.

Dat ze dat niet gedaan hebben is voldoende voor mij om aan te nemen dat een protestant niet iemand is die het ergens niet mee eens is, maar dat dit woord slechts opgaat voor iemand die er protestants christelijke opvattingen op nahoudt.

Toegevoegd na 1 minuut:
P.S. Protestant is ook geen geloof. Protestant is een stroming van een geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

ha, leuke vraag, ook protestant, het geloof is oorspronkelijk ook ontstaan als "protest" tegen de heersende katholieke kerk, waarschijnlijk daarom de naam
amigo
14 jaar geleden
Die noem je ook een protestant. De protenstantse stroming in de kerk is namelijk ontstaan doordat men niet eens was hoe de katholieke stroming was. Hier protesteeerde men tegen en kreeg de persoon erachter de naam protestant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja alleen er zit 1 letter meer meer in.
dacht ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Letterlijk: iemand die protesteert. Van Latijn protestari (publiekelijk verklaren, getuigen). Van pro- (voor) + testari (getuigen). Dit laatste van testis (getuige).
Zelfstandig naamwoord
protestant m

1.christen die aangesloten is bij een van de kerken ontstaan door afsplitsing van de rooms-katholieke kerk in de zestiende eeuw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja een protestant,rebel of dwarsligger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens met de vorige schrijver. Het woord protestant wordt om verwarringen te voorkomen in algemene zin niet gebruikt voor iemand die ergens tegen protesteert maar alleen wanneer deze van een bepaalde niet-katholieke religieuze stroming afkomstig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die publiekelijk ergens tegen protesteert is een demonstrant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing