Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom zeggen we 1 miljoen, maar niet 1 honderd of 1 duizend?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat heeft een taalkundige reden: honderd en duizend zijn bijvoegelijke naamwoorden en miljoen is een zelfstandig naamwoord. En zoals werk zegt wordt de "een" vaak als 1 uitgesproken. Bij honderd en duizend kan dat niet omdat daarvoor dus geen lidwoord staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

we zeggen ook niet altijd 1 miljoen
maar we zeggen vaker een miljoen en veel mensen spreken die een dan uit als een 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien ver gezocht maar volgens mij heeft het iets met de grootte van het getal te maken, en met het begrip dat wij van dat getal hebben.

je zegt: mijn tweedehands auto kostte slechts duizend euro OF op het feestje kwamen ongeveer 100 mensen.

Dat zijn allemaal haalbare en voor ons "te begrijpen" getallen. Je kunt ze "zien" bij wijze van spreke

Als we het begrip miljoen gebruiken gaat het meestal niet over iets dat we echt voor ons hebben liggen of staan.
De hoofdprijs is 1 miljoen euro, bij het concert waren 1 miljoen bezoekers.

Hoe duizend euro eruit ziet als het op tafel ligt kunnen mensen zich voorstellen, 1 miljoen niet, mogelijk benadrukken we daarom het aantal extra vandaar die 1 ervoor.
amigo
14 jaar geleden
mij lijkt het heel simpel. dat is gewoon vanuit vroeger zo bij ons in gepraat, want in sommige andere talen zeg je wel 1 honderd ofzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honderd en duizend zijn telwoorden, miljoen is een zelfstandig naamwoord waar dus een lidwoord voor moet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing