Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom worden zwarten zwarten genoemd, ze zijn toch bruin? Niet zwart?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Mensen die bruin zijn worden vaak kleurlingen of in het Engels 'coloured' genoemd en niet zwart. De kleurlingen zijn een mix van blank en zwart.

Het woord zwart is vroeger ontstaan toen er nog geen kleurlingen waren. Dit natuurlijk vanuit een blank westers oogpunt. De zwarten noemden de blanken wit en zichzelf donker...

Overigens zitten er wel verschillen per gebied in de benamingen van rassen. Zo is het in de USA 'not done' als je het over een Negro hebt, terwijl blacks heel netjes is. In NL is neger weer netter dan zwarte.

In Zuid Afrika wordt nog steeds gerefereerd naar ras. Ze weten exact hoeveel kleurlingen, zwarten en blanken er in een stad wonen. In NL is het erg gevoelig om op basis van ras een onderscheid te maken. Hier wordt dan eerder gekozen voor een onderscheid in nationaliteit, allochtoon, autochtoon of wel/niet westers.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zwart wordt overigens wel vaak gebruikt om alle niet blanken te benoemen. Hier worden dan ook de kleurlingen mee bedoelt.

Wat opmerkelijk is dat als iemand afstamt van een zwarte of gekleurde ouder en een blanke ouder hij/zij vaak wordt gezien als zwart. Obama is een goed voorbeeld. Zijn moeder is wit en zijn vader is zwart. Toch wordt hij gezien als zwart en niet als wit.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ehmm, nou, nee.

Sommige 'zwarten' zijn inderdaad bruin. Maar ook een enorm gedeelte van de wereldbevolking is gewoon pikzwart hoor!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik ben het daar niet mee eens, als je je research hebt gedaan merk en zie je dat er een minderheid is van de afrikanen of mensen met een Afrikaanse afkomst die "pikzwart" zijn. Ik neem aan dat je in Nederland woon. Om eerlijk te zijn zijn de meeste afrikanen of mensen met een Afrikaanse afkomst bruin/donkerbruin. En iets wat ik je wil meegegeven is, is dat je mensen niet "pikzwart"moet noemen het kan erg disrespectfull overkomen, in mijn ogen dan.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Esterpalesa: Grappig, zo'n reactie op een discussie van ruim 10 jaar oud... Ik woon inderdaad in Nederland maar ben ook lange tijd in Afrika geweest. Geloof me; heel veel mensen daar zijn ontzettend zwart.
Ik ben zwaar anti zwarte piet enzovoorts en gebruikte, 10 jaar geleden, "pikzwart" alleen om aan te duiden dat er wel degelijk heel veel mensen zijn die niet bruin zijn, maar zwart. Dat is totaal niet naar bedoelt. Dat is gewoon een taaldingetje om iets te benadrukken. Grappig hoe ontzettend gedateerd (en eigenlijk toen ook al simpelweg onjuist) het zogenaamde 'beste antwoord' is. Ik quote: "Zo is het in de USA 'not done' als je het over een Negro hebt, terwijl blacks heel netjes is. In NL is neger weer netter dan zwarte". Damn... hoe fout kun je zitten, haha! In de VS is "blacks" ook niet echt een lekker woord. En in Nederland is het okay om "zwarte man" te zeggen maar "neger" kan natuurlijk echt niet.
Ik denk dat dat nog iets te maken heeft met ons verleden. In de 16e a 17e eeuw werden "zwarten" zwaar gebruikt als slaven en arbeiders (denk maar aan onze koloniën). Deze mensen werden gezien als mensen die toch waard waren. Zwart was destijds een kleur die veel meer aansloot bij die gedacht dan de kleur bruin.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Zwarten" is dan ook geen officiële benaming! Het is straattaal, maar taalkundig bekeken klopt het natuurlijk niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding