Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan er een kaart van antartica bestaan die meer dan 500 jaar oud is en waar de kustlijn beschteven wordt onder het ijs?

kaart is van piri reis en hij beweert dat hij zijn kaart heeft overgenomen van oudere bronnen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Niet heel Antarctica heeft altijd onder het ijs gezeten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antarctica
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk geef je ook al zelf het antwoord. Hij heeft zijn kaart overgenomen van oudere bronnen...
En hoe kan dat? Tja, omdat die mensen die de kaarten gemaakt hebben daar geweest zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Al ben je er geweest - de kustlijn van Antarctica ligt verborgen onder een dikke laag ijs. Dat ijs ligt er langer dan er mensen bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien hadden zij wel een goede methode om de echte kustlijn precies in kaart te brengen. Ik weet het niet, ben nog nooit ter plaatse geweest en ik heb er ook geen verstand van ;)
De meest gegeven verklaring die ik ken, is dat het niet Antarctica betreft, maar een vertekende afbeelding van de Zuid-Amerikaanse kustlijn.

Gezien het tekenen van het oppervlak van een bol op een plat oppervlak altijd voor vervorming zorgt, komt dit op mij over als een redelijke verklaring, en waarschijnlijker dan de alternatieve verklaringen die niet stroken met andere waarnemingen en metingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou nog vreemder zijn, aangezien de kustlijn op de kaart praktisch gelijk is aan de echte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Zie ook:
http://xoomer.virgilio.it/dicuoghi/Piri_Reis/PiriReis_eng.htm
De bewering dat deze kaart van Piri Reis daadwerkelijk de kustlijn van Antarctica weergeeft, komt van ene Charles Hapgood.

Wat op de kaart van Piri Reis staat, is echter niet de kustlijn van Antarctica. Het is slechts een continent dat "roughly similar in shape" is - zie de Bron hieronder.

De Bron geeft ook aan dat de ideeën van Charles Hapgood niet konden worden gevalideerd.

Het blijven beweren dat de kaart van Piri Reis de kustlijn van Antarctica weergeeft is dus een voorbeeld van pseudo-wetenschap, die alleen kan blijven bestaan door graag te willen dat er iets raadselachtigs aan de hand is, en door consequent alleen welgevallige informatie te bekijken, en alle andere informatie te negeren.

Sorry... ;-)
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Absoluut, de Chinees 'Zheng He' bevoer de werledzeeen lang voordat de Europese ontdekkingsreizigers geboren waren. Europese ontdekkingsreizigers deeden hun ontdekkingen gebasseerd op uit China gesmokkelde zeekaarten uit de tijd van Zheng He (ten tijde van de Ming-dynastie).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding