Hoeveel % DNA heeft "Willy" t.o.v. Willem van Oranje?
Thecis
3 maanden geleden
Willy is de bijnaam van Willem Alexander, de huidige koning.
Wanneer je kinderen krijgt, geeft de moeder de helft van het DNA. De vader ook. Op deze manier kan je zeggen dat je (0.5)^het aantal generaties aan DNA hebt van de over over over grootvader. Maar wel met het deel dat je menselijk maakt (aangezien we al 99% overeenkomen met een chimpansee en iets van 54% met een banaan (zo even uit mijn hoofd).
De vraag is niet te beantwoorden. Het meest veilige is om te kijken naar ee stamboom:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Stamboom_Oranje-Nassau Een groot gedeelte van het DNA zal overeenkomen. Je zit dat de ergens halverwege de afstammelingen van Willem I en diens broer Jan met elkaar getrouwd zijn. Maar een exact getal is hiervan niet te geven.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Stamboom_Oranje-Nassau Een groot gedeelte van het DNA zal overeenkomen. Je zit dat de ergens halverwege de afstammelingen van Willem I en diens broer Jan met elkaar getrouwd zijn. Maar een exact getal is hiervan niet te geven.
tinus1969
3 maanden geleden
Je kunt het aantal generaties berekenen tussen Willem van Oranje en Willem-Alexander. Als je uitgaat dat bij elke generatie 50% van het DNA vd ene ouder komt, kun je een percentage berekenen. Aangezien het gaat om zo’n 15-20 generaties, is het percentage zeer klein. .
Antoni
3 maanden geleden
@tinus1969, hoe kom je op 15-20 generaties?
Volgens https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Stamboom_Oranje-Nassau is Willem-Alexander van de negende generatie na Willem van Oranje.
tinus1969
3 maanden geleden
@Antoni, ik had dit geschat obv 25 jaar per generatie. Maar wie witten er dan tussen Willen van Oranje en Willem-Alexander?
Antoni
3 maanden geleden
@tinus1969, dat kan je nagaan op https://nl.wikipedia.org/wiki/Stamboom_Oranje-Nassau
Daar vind je een uitgebreide en een vereenvoudigde stamboom. Ik tel er negen generaties om vanaf Willem van Oranje bij Willem-Alexander uit te komen.
Overigens was stadhouder Willem III, de achterkleinzoon van Willem van Oranje, kinderloos, maar daarna gaat de stamboom verder via een achterneef van Willem III. Dus een volledig directe lijn tussen Willem van Oranje en Willem-Alexander is er sowieso niet, maar dat terzijde.
tinus1969
3 maanden geleden
Er is WEL een directe lijn tussen Willem van Oranje en Willem-Alexander, en die loopt via (onder andere) https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Louise_Juliana_van_Nassau
Thecis
3 maanden geleden
@Tinus1969
Het is nog iets ingewikkelder. De hoeveelheid DNA die je meeneemt van je ouders is de helft van het kleine stukje wat variatie veroorzaakt tussen mensen. Het overgrote deel (dat wat je mens maakt) is dus eigenlijk hetzelfde. Anders heb je nog minder overeenkomsten (na 1 generatie) met een hond (volgens Gwen 84% overeenkomst met een mens).
Het is nog iets ingewikkelder. De hoeveelheid DNA die je meeneemt van je ouders is de helft van het kleine stukje wat variatie veroorzaakt tussen mensen. Het overgrote deel (dat wat je mens maakt) is dus eigenlijk hetzelfde. Anders heb je nog minder overeenkomsten (na 1 generatie) met een hond (volgens Gwen 84% overeenkomst met een mens).
Antoni
3 maanden geleden
@tinus1969, excuus, er is geen volledige directe mannelijke lijn tussen Willem van Oranje en Willem-Alexander.
tinus1969
3 maanden geleden
@Thecis mbt ‘De hoeveelheid DNA die je meeneemt van je ouders is de helft van het kleine stukje wat variatie veroorzaakt tussen mensen’.
Klopt niet. De hoeveelheid DNA die je meeneemt van je ouders is de helft van al hun DNA, dus zowel typisch menselijk DNA als bv ‘huishoudgenen’ en junk-DNA en alles daartussen in.
Klopt niet. De hoeveelheid DNA die je meeneemt van je ouders is de helft van al hun DNA, dus zowel typisch menselijk DNA als bv ‘huishoudgenen’ en junk-DNA en alles daartussen in.
Thecis
3 maanden geleden
@Tinus1969
Klopt. Maar op het moment dat je spreekt dat over de hoeveelheid die je meeneemt na x generaties 50%^x is, dan ga je te kort door de bocht. Vandaar mijn aanvulling.
Genetica is ingewikkeld en als iemand zegt (niet specifiek jij) dat er na bijvoorbeeld 4 generaties nog maar ca 6% van het oorspronkelijke deep dna over is, heb je al meer overeenkomsten met een appel dan met je overgrootvader. Het gaat er om dat de variatie die ontstaat tov van een voorvader niet hetzelfde is als je totale DNA. Het deel dat bepaalt dat je mens bent verandert niet (macro evolutie laat ik hierbij even buiten beschouwing en ja, dat deel krijg je van beide ouders en ook ja, daar zit een heleboel "loze" informatie in (of anders gezegd, daarvan weten we nog niet wat het doet)). Ik doelde dus op het deel waar de variatie in zit. Ikzelf heb 99.99% overeenkomst met jullie allemaal hier, gewoon omdat ik een mens ben...., ja echt.
Klopt. Maar op het moment dat je spreekt dat over de hoeveelheid die je meeneemt na x generaties 50%^x is, dan ga je te kort door de bocht. Vandaar mijn aanvulling.
Genetica is ingewikkeld en als iemand zegt (niet specifiek jij) dat er na bijvoorbeeld 4 generaties nog maar ca 6% van het oorspronkelijke deep dna over is, heb je al meer overeenkomsten met een appel dan met je overgrootvader. Het gaat er om dat de variatie die ontstaat tov van een voorvader niet hetzelfde is als je totale DNA. Het deel dat bepaalt dat je mens bent verandert niet (macro evolutie laat ik hierbij even buiten beschouwing en ja, dat deel krijg je van beide ouders en ook ja, daar zit een heleboel "loze" informatie in (of anders gezegd, daarvan weten we nog niet wat het doet)). Ik doelde dus op het deel waar de variatie in zit. Ikzelf heb 99.99% overeenkomst met jullie allemaal hier, gewoon omdat ik een mens ben...., ja echt.
tinus1969
3 maanden geleden
@Thecis
“en als iemand zegt (niet specifiek jij) dat er na bijvoorbeeld 4 generaties nog maar ca 6% van het oorspronkelijke deep dna over is, heb je al meer overeenkomsten met een appel dan met je overgrootvader.”
Dat is onzin rn dat weet jij ook wel :) Je hebt 6% van je deep dna van je overgrootvader en de overige 94% van andere menselijke voorouders.
“en als iemand zegt (niet specifiek jij) dat er na bijvoorbeeld 4 generaties nog maar ca 6% van het oorspronkelijke deep dna over is, heb je al meer overeenkomsten met een appel dan met je overgrootvader.”
Dat is onzin rn dat weet jij ook wel :) Je hebt 6% van je deep dna van je overgrootvader en de overige 94% van andere menselijke voorouders.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.