Waarom heeft Arizona een relatief groot aantal (deels) etnische Nederlanders?

Waarom zitten er daar relatief veel, terwijl in voormalig Nederlandse delen zoals New York weer relatief weinig zijn.

Picture for question
6 uur geleden
LeonardN
5 uur geleden
Ik heb het idee dat deze map een vreemd beeld schetst. Niet alle blokken zijn even groot. Daardoor lijkt AZ een enorm blok te hebben met donkerblauw. Maar dat geeft alleen maar aan dat dat een groot gebied is met een bepaald aantal inwoners. In NY zie ik een hoop kleine gebieden die ook donkerder blauw zijn. Die moet je allemaal bij elkaar optellen en dan zul je zien dat NY meer heeft.
En MI ook trouwens. https://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_Americans#/media/File:Dutch_ancestry_per_2021_US_Census_by_State_(white_background)_5yrs.jpg Maar ook deze zegt weinig. Want als een staat veel mensen heeft zal een staat ook veel "Nederlanders" kennen. MAW je kijkt naar absolute getallen niet naar relatieve.
Amadea
4 uur geleden
Volgens Wikipedia leven in de tegenwoordige tijd de meeste Nederlandse Amerikanen in de staten Michigan, Californië, Montana, Minnesota, New York, Wisconsin, Idaho, Utah, Iowa, Ohio, West Virginia en Pennsylvania. Niet in Arizona, dus.
LeonardN
3 uur geleden
@Amadea
En dat is wederom een "absolute aantallen claim". California is een staat met een groot aantal inwoners. Relatief gezien wonen er nog MINDER "Nederlanders" in California (0,75%) dan in Arizona(1%). De vraag gaat over relatieve cijfers, en een verklaring daarvoor. California kan je gewoon wegverklaren als; veel mensen = waarschijnlijk veel wat dan ook van een groep (absoluut gezien). https://worldpopulationreview.com/state-rankings/dutch-population-by-state De staten die dus meer dan 2% laten zien zijn:
Michigan 4.16%
South Dakota 3.96%
Iowa 3.56%
Wisconsin 2.18%
tinus1969
2 uur geleden
@mikaapje, wat is de bron van dit plaatje? Wat is de definitie van 'etnische Nederlander' hier? Die definitie maakt veel uit voor het antwoord op de vraag.
LeonardN
een uur geleden
tinus de bron zal zijn:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_Americans Met de definitie iets als het eerste deel van de eerste alinea:
Nederlands-Amerikanen zijn Amerikanen van Nederlandse en Vlaamse afkomst wiens voorouders in het verre verleden uit de Lage Landen kwamen, of uit Nederland vanaf 1830 toen de Vlamingen onafhankelijk werden van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden door het Koninkrijk België te creëren.

Antwoorden (1)

Je vraag is incorrect, dat komt omdat je kijkt naar absolute getallen in ongelijk verdeelde landoppervlaktes.
Wat je wil is een map die het aantal "Nederlanders" per totaal aantal inwoners vergelijkt (per staat of deel v.d. staat). Wat nog mooier zou zijn als de map ook Canada erbij zou trekken, maar dan niet onderverdeeld, maar als een groot gebied. Dat zou dan met een gemak een blauw zijn, die de donkerste blauw overtreft. Puur omdat je dan kijkt over alle Canadezen.

Dus hoe groter het gebied, hoe groter de kans dat het gebied donkerblauw wordt.
Ahhh zal je zeggen, dan de vraag maar dan over de kleine stukjes in Michigan (MI). Welnu ook dat zegt nog niks want in een klein gebied kunnen ook een hele hoop mensen wonen. En laat nu Michigan een staat zijn die veel bevolking kent. De donkerblauwe delen zullen dus ook vooral verraden dat daar wat grotere steden zitten.
Onderstaande zijn twee plaatjes. Een waar de meeste "Nederlanders" wonen en de andere waar de meeste mensen wonen per staat. Die twee plaatjes komen behoorlijk overeen. Blauw in de bovenste is vaak donkerblauw in de onderste. Rood boven is vaak wit beneden.
===
https://worldpopulationreview.com/state-rankings/dutch-population-by-state

Michigan(>4%) blijkt dus overigens RELATIEF veel Nederlanders te bevatten. Arizona(1%) zit laag.

Volgens:
https://www.reddit.com/r/geography/comments/16ph2ee/why_do_so_many_dutch_americans_live_in_western/

Zou Michigan veel Nederlanders kennen omdat er wat calvinisten zijn gaan wonen en dat heeft voor een aantrekkende kracht gezorgd voor meer Nederlands calvinisten.
====
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Amerikanen#19e-eeuwse_migranten

19e-eeuwse migranten
Tijdens de vroege negentiende eeuw trokken grote aantallen Nederlandse boeren naar de Verenigde Staten door de hoge belastingen en de lage lonen in het moederland. Zij vestigden zich voornamelijk in Michigan, Illinois en Iowa. In de jaren 40 van deze eeuw immigreerden veel calvinistische immigranten, verlangend naar meer godsdienstvrijheid uit het toch al tolerante Nederland. Gelijktijdig trokken groepen katholieken uit het zuiden van Nederland naar Wisconsin. De meeste emigranten kwamen uit dorpen als Uden, Boekel, Oploo, Gemert, enz. De Nederlandse economie in de jaren 40 was niet best en een groot deel van de Nederlanders vertrok uit economische in plaats van politieke of religieuze overwegingen.
4 uur geleden
LeonardN
4 uur geleden
New York is denk een slecht voorbeeld, de tijd dat New York Nederlands was leefden er weinig mensen in NY of in de VS als geheel, daarna kwam volgens mij half de immigranten binnen via NY in een bepaalde tijd. Ook is er nog zoiets als NY de staat en NY de stad, wat het punt nog troebeler maakt.