Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft deze gevel versiering een betekenis?

Vanaf ons balkon kijken we uit op een pand met een baksteen versiering. Zie foto. Ik vraag me af of deze versiering een bepaalde betekenis heeft. Weet iemand dat?

Picture for question
3 maanden geleden
2.5K
LeonardN
3 maanden geleden
Ik zou eerder zeggen dat het een funtionele/constructieve oplossing is voor datgene wat men (achteraf) heeft verzonnen. Jij noemt het een versiering, ik zie vooral een methode om een verspringende "uitbouw"/uitstulping te ondersteunen. Nu is het zo dat men vroeger dingen vaak wat spelers oploste en constructie en versiering op die manier hand in hand gingen. Wellicht wordt het duidelijker waarom het is zoals het is als je een foto toont die het geheel laat zien. Wellicht dat er leidingen/rookkanalen zitten / hebben gezeten. En men die niet in het zicht wilde hebben.
ronron1212
3 maanden geleden
@LeonardN ik denk dat hij het heeft over de wittige strepen
Inekez1
3 maanden geleden
Ik zie 2 soorten witte strepen op de foto. De kleine zijn gewoon voegen. De grote witte strepen zijn van een net dat aan het balkon hangt, tegen vogels wellicht. Omdat ze dichtbij de cameralens zitten zijn ze vaag geworden op de foto.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Wat je ziet zijn in mijn ogen twee kunstig gemetselde ‘schoorsteenstoelen’ (zie de derde alinea van https://www.joostdevree.nl/shtmls/schoorsteen.shtml ), die elk zijn helft steunt van een uitkragende schoorsteen met twee naast elkaar liggende rookkanalen, elk voor een haard op de betreffende verdieping. LeonardN rook het vuur al.
Ik vond een anders vormgegeven schoorsteenstoel in Brugge (B) rechts naast Pater Damiaanstraat 2. De bedoelde eveneens uitkragende schoorsteen ziet u aan de blinde kopgevel van het huis op de hoek . Hier de link naar de Streetview-afbeelding:
https://www.google.com/maps/@51.2099811,3.2160248,3a,75y,359.64h,111.87t/data=!3m7!1e1!3m5!1sZ4o9PWXOT8Zr9mY8LSpzYQ!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D-21.872108717132008%26panoid%3DZ4o9PWXOT8Zr9mY8LSpzYQ%26yaw%3D359.6369928352562!7i16384!8i8192?coh=205410&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MDgyMS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D .
De foto van vraagsteller toont een schoorsteen met zo te zien zelfs drie rookkanalen. Het onderste begint beneden de foto, en er komen er naar boven gaand nog twee bij.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 25 augustus 2024 09:36: tekst
Plaatje bij antwoord
3 maanden geleden
Inekez1
3 maanden geleden
Ik denk niet dat er op de foto van vraagsteller sprake is van meerdere rookkanalen. Rechtsboven op de foto zie je een stukje schuin met leistenen bedekt. Ik denk dat het om maar 1 rookkanaal gaat dat niet midden in de muur begint, maar wel in het midden van de gevel (hoogste punt) moet eindigen en dus verspringt over de gevel. Met de huidige haardsystemen en ronde binnenvoeringen in schoorstenen hebben we aan een vrij kleine diameter genoeg voor een goed rookkanaal. Vroeger met de open haard en ruwe stenen binnenkant van de schoorsteen was een grotere opening nodig. Ik sluit niet uit dat het hier gewoon om een enkel rookkanaal gaat. Als het rookkanaal als steensmuur is gemetseld, blijft er in het smalle stuk rechtsonder en in het smalle stuk tussen bovenste uitkraging en stukje dakbedekking niet genoeg ruimte over voor meer dan 1 rookkanaal. Zeker in de verspringende delen heb je al snel 1,5 steen muurbreedte nodig en dan blijft er nog maximaal 2 stenen over voor het gat.
Bordensteker
3 maanden geleden
@Inekez1: jouw redenering dat het wel een enkelvoudig rookkanaal zal zijn staat als een huis. Ik kan slechts hopen dat elke stookverdieping eerst over korte afstand een eigen omhooggaand beginnetje heeft, een soort oprit die zich iets hoger alsnog voegt in het doorgaande gemeenschappelijke rookkanaal. Dit ter voorkoming van rookoverlast of verminderde trek op een andere verdieping waar op dat moment niet of veel minder hard gestookt wordt. Het kan best eens zo zijn dat de bovenste sierlijke schoorsteenstoel zuiver voor de schuine stand van het rookkanaal nodig is en dat er daar geen aansluiting van een stokende verdieping bij komt. Rechts van de op de foto onderste schoorsteenstoel vermoed ik het van de laagste woonlaag komende rookkanaal, dat iets lager dan de onderste dakleistenen een samenvoeging heeft met de schoorsteenaansluiting van de eerste verdieping, zodat er onder dat schuine dakje inderdaad slechts één rookkanaal is.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding