Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kende men in de middeleeuwen (rond 1200) ooievaar, tomaat, haring, kaas en witte wijn?

Ik bereid een rondleiding voor ivm voedsel in de middeleeuwen.
De gerechten zijn pauw, mus, ooievaar, everzwijn, varken, haring, walvis, kip, hert, gans, rode kool, citroen, erwten, ui, prei, appel, peer, melk, brood, honing, zout, peper, kaas, eieren, druiven, witte wijn, chocolade, tomaat, aardappelen, rode peper, paprika, aardbeien en courgette.
Niet van alles ben ik overtuigd of ze dit in de middeleeuwen al kenden.
Wat ze zeker niet kenden was citroen, peper, chocolade, aardappelen, courgette, rode peper.
Waar ik redelijk zeker van ben is: Pauw, Mus, Everzwijn, varken, kop, hert, gans, rode kool, erwten, uit, prei, appel, peer, melk, brood, honing, zout, aardbeien, druiven.
Maar klopt dit?
En at men ooievaar, haring, kaas, witte wijn, tomaat?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Tomaat komt uit midden-Amerika en was dus niet bekend in Europa rond 1200. De andere voedingsmiddelen waren in principe bekend, hoewel soms in andere vorm (haringkaken is bv rond 1380 uitgevonden).
2 jaar geleden
Ooievaars weerden wel door de adel gegeten. Ook kaas werd gegeten.
Van internet gekopieerd: De middeleeuwse keuken
Over middeleeuwers heerst wel eens de mening dat het geen fijnproevers waren maar wel veeleters. Toch was de adel gewend om vooral wild en gevogelte te eten zoals aalscholvers, kraanvogels, ooievaars, pauwen, reigers en zwanen.

Misschien heb je ook hier iets aan:
https://stadswandelinggildezutphen.nl/wp-content/uploads/2018/02/Eten-in-de-middeleeuwen.pdf
weerden = natuurlijk werden
Toegevoegd op 28 oktober 2022 12:20: tekst
2 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing