Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik bezit een stripbundel uit 1885(!) zonder vermelding van eerste druk, zijn dit dan de originele?

als iemand me aan de hand van paar foto's meer kan vertellen hoor ik het graag want ik vind hier heel weinig over. wat ik wel al weet
* het zou gaan over een 20tal reeksen van telkens 20pagina's
* ik heb een luxe uitvoering, geprint op dikker papier en bevat ineens 2 reeksen
* gedrukt door de familie Quantin in parijs

bron: https://www.alienor.org/publications/quantin1/texte.htm

een paar foto's lukt dus blijkbaar niet, mocht iemand hier meer over weten mail ik gerust eens de foto's door

Picture for question
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Gezien het feit, dat er geen druk staat aangegeven mag je ervan uitgaan, dat het een eerste druk is. Afgaande op de informatie van de uitgever (vertaald uit het Frans):
De bladen zijn als serie uitgegeven. Het principe van serie wordt omschreven als.
Van 1886 tot 1904 bracht de uitgeverij-drukker twintig series populaire afbeeldingen te koop uit, elk bestaande uit twintig bladen, voor een totaal van 400 afbeeldingen met gemiddeld één serie per jaar. Een laatste serie werd geproduceerd in 1917; alleen verschenen in een album, herinnert het aan de belangrijkste momenten van de Eerste Wereldoorlog.
Dankzij het serieprincipe kan de uitgever de platen verenigen rond een generieke titel die de inhoud specificeert. Vier hoofdcategorieën geven de algemene oriëntatie van de afbeeldingen aan: Verhalen (of Historiettes), Militair (wapenfeiten en Napoleontisch epos), Fabel van de fontein en Sprookjes. Het grootste deel van de serie neemt deel aan het genre van de anekdote, over gevarieerde en onderhoudende onderwerpen: vijftien series hebben betrekking op geschiedenissen, twee zijn gewijd aan militaire onderwerpen, twee geven nog steeds om de fabels van de fontein te lezen en één is verbonden met sprookjes.
In de 19e eeuw werd op een andere manier uitgegeven dan tegenwoordig, maar misschien heb je hier nog een extra aanknopingspunt.
L'"Imagerie artistique" de la Maison Quantin
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing