Op welke dat verloren Duitse Joden hun staatsburgerschap in Nazi Duitsland?
Ik probeer de datum en de wettekst te vinden.
Ik heb ook naar Ausbuergerung zitten kijken maar daar staat dus dat ze ondanks de Neurenberger wetten staatsburger bleven indien ze de grens niet overgingen.
De Duitse Joden behielden hun staatsburgerschap ook na invoering van de Neurenberger rassenwetten, hoewel de Joden in de praktijk geen gelijkberechtigde burgers meer waren. Na 25 november 1941 verloren Joden hun Duitse staatsburgerschap wanneer zij de Duitse rijksgrens overschreden.
Mijn vraag staat dus nog steeds. Op welke datum verloren alle Duitse Joden hun staatsburgerschap?
De inhoud van bovenstaande, samengestelde tekst is pertinent onjuist.
De Verordnung zum Reichsbürgergesetz vom 14. November 1935, paragraaf 1 tm 4 is helder en maar voor één uiteg vatbaar. Vanaf die dag waren zij officieel staatloos.
http://www.dedokwerker.nl/tijdlijn_tweede_wereldoorlog.html
1935
Hitler voelt zich niet langer gebonden aan de bepalingen van het Verdrag van Versailles en richt een leger op. Joden worden statenloos verklaard. Ná 1941 kwam er een wet waarin werd bepaald dat ook van alle Joden die reeds vóór 1935 waren geëmigreerd (gevlucht) alsnog hun Duitse/Oostenrijkse staatsburgerschap werd ingenomen. Deze Joden golden als Ausgebürgert. Hun bezittingen vervielen aan de Duitse Staat.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.