Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Op welke leeftijd kregen mensen een tatoeage in de vervolginskampen/werkkampen?

Ik vroeg me af op welke leeftijd ongeveer mensen een nummer getatoeërd kregen in de kampen tijdens de tweede wereldoorlog. Ik neem aan dat baby’s en peuters geen nummer kregen, of wel? Vanaf de tienerjaren misschien? Kan iemand dit beantwoorden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

@benteeeltink, op het moment dat zij in het kamp arriveerden vond de registratie plaats.van iedereen. Zelfs bij baby's.
Het was geen tatoeage maar een brandmerk.
Lees het uitzonderlijke verslag over de gruweldaden die tijdens de Holocaustperiode van WOII zijn begaan: Le Mémorial des Enfants Juifs Déportés de France
Pagina na pagina kijken de kinderen je aan: baby's, kleuters, Opgroeiende jongens en meisjes, soms ernstig kijkend, maar meestal glimlachend naar degene die de foto neemt, en doorgaans nog geen spoor van een vermoeden van de dingen die zouden komen. Op het moment dat zij in het kamp arriveerden vond de registratie plaats van iedereen. Zelfs bij baby's. Het was geen tatoeage maar een brandmerk.
Veel kinderen werden, aangekomen in Auschwitz, zo snel vergast dat niet de moeite werd genomen hen eerst te brandmerken met een kampnummer.
Als de mogelijkheden er waren geweest had de beul Josef Mengele zelfs ongeboren baby's nog van een nummer voorzien.
Als de duistere geschiedenis voor de huidige generaties vreemd is, om wat voor reden dan ook, dan moet daar meer aandacht aan worden geschonken.
Het onderwijs heeft de taak om van alle jongeren, ongeacht hun afkomst of geloof, volwaardige burgers te maken – dat is een simpele kwaliteitseis.
Aangepast:
https://www.ad.nl/binnenland/er-zijn-jongeren-die-zich-militant-opstellen-als-de-tweede-wereldoorlog-klassikaal-besproken-wordt~acc46310/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing