Waarom is kortjakje altijd midden in de week ziek en niet op zondag?

Er zijn verschillende manieren waarop de tekst van dit (oude) liedje uitgelegd wordt. Ik ben benieuwd welke verklaringen jullie hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.2K

Het beste antwoord

Kortjakje staat voor een prostituee, de gedurende de week 'ziek' te bed lag (lees: haar werk deed), maar des zondags ter kerke ging.

Toegevoegd na 18 uur:
Een ander, wellicht betrouwbaarder, verhaal vertelt van Kortjakje als toiletjuffrouw (secreetjuffrouw) te Amsterdam, die nogal van een drupje hield en het met de zeden niet zo nauw nam.

Toegevoegd na 18 uur:
"Kortjakje zou de bijnaam zijn van Ragel (Rachel) Valderappus, een vrouw die in de 18e eeuw de “openbare toiletten” onder de Markusbrug in Amsterdam schoonmaakte."
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Kortjakje is schoolziek.
AWM
13 jaar geleden
zondags moet hij naar de kerk enzo gaat het liedje gewoon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de overlevering was kortjakje een prostituee. Een jakje betekende een rokje en zij droeg dus een kort rokje. Door de week was ze dus aan het hoereren (zogenaamd ziek) en op zondag natuurlijk niet, want dan moest ze naar de kerk.

Het schijnt een volwassen liedje te zijn waar ze d.m.v. wat aanpassingen een kinderliedje van hebben gemaakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op wiki staat hier ook iets over in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kortjakje was een hoertje
Kortjakje staat voor 'Kort Rokje' en dat geeft een hint naar het beroep van de vrouw. 'Altijd ziek' is van altijd op bed liggen, op je rug liggen en dat verwijst naar prostitutie. Het boek vol zilverwerk is de afbetaling van de zonde, dus daarom zit Kortjakje op zondag in de kerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
+1! Way to go voor deze moderne uitleg!
Altijd is kortjakje ziek..

‘Kortjakje betekent ‘wijd / open bloesje’ en verwijst naar het uitdagende beroep van Kortjakje. ‘Altijd ziek’ is een metafoor voor iedere dag in bed: prostitutie. Zondags gaat Kortjakje schijnheilig naar de kerk met een met zilver beslagen bijbel, een verwijzing naar de profijtelijkheid van haar professie.’
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kortjakje was een sekreetjuffrouw, of zoals we nu zeggen een toiletjuffrouw. Zij beheerde de toiletten onder de Marcusbrug in Amsterdam.
Er bestaan ook andere versies van het liedje, waarin Kortjakje als prostituee wordt neergezet. Bijvoorbeeld in ‘Zondags komt de pastoor, daar spreidt zij haar beentjes voor’. Dan kun je niet meer spreken van een kinderliedje.
Een Amsterdams liedblaadje uit het begin van de achttiende eeuw laat zien dat Kortjakje de bijnaam was van een zekere Rachel Valderappus die rond 1700 leefde. Rachel had een slechte reputatie: ze hield van drank. Dat ze altijd ziek was, zou met haar drankgebruik te maken hebben. De naam Kortjakje is een verbastering van cognacje.
Het liedje is erg veranderd in de loop der tijd. Zo is de kerk later aan het lied toegevoegd.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De pastoor, toen ook al :-))
kortjakje was een prostituee en die werkte de hele week behalve op zondag. dan heeft ze ook nog het boek vol zilverwerk, die betekend dat zij haar betalingen kreeg op zondag.