Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Nijmeegs Volkslied?

Misschien dat het ooit bestaan heeft of nog bestaat... Daarom deze vraag.

Heeft Nijmegen een (officieel) volkslied?

Toegevoegd na 1 dag:
het gaat dus inderdaad om een stads (stede)lied.
Wist niet dat het zo heette. Maar nu dus wel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

een officieel Nijmeegs volkslied heb ik niet gevonden
Wel enkele suggesties voor een nieuw stadslied

op deze website (link) staat dat als Nijmegenaren zongen het over de kermis ging

Toegevoegd na 10 minuten:
en zo dus helemaal onderaan het stadslied van Nijmegen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nijmegen heeft geen officieel stadslied.

Wel is Nijmegen vaak bezongen door tal van artiesten. Zo ook de Vierdaagse en de plaatselijke voetbalclub. Er is zelfs een hele cd 'liefdesliedjes over Nijmegen' uitgebracht, met hierop nummers van verschillende artiesten. Een officieel stadslied is er echter niet.
14 jaar geleden
Ja Nijmegen heeft een volkslied sinds mei 2009.

Nijmegen neemt nieuw volkslied aan.
Fri-May-2009 | door Nijmegen Rock City

Voorafgaand aan het optreden van De Staat gister middag op Oranjepop komt goede vriend van Nijmegen Rock City Wim Koens het podium op en vraagt het Nijmeegse publiek om hun vingers in de lucht te houden en samen met hem plechtig te beloven dat zij het nummer “The Fantastic Journey Of The Underground Man” van De Staat, dat gaat over het uitgaansleven in Nijmegen, aan willen nemen als nieuw volkslied van Nijmegen Rock City. Massaal schreeuwt het publiek als antwoord op deze vraag “Hell Yeah” Dus bij deze: The Fantastic Journey Of The Underground Man is het volkslied van Nijmegen Rock City!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In deze link wordt het Nijmeegs Volkslied genoemd.
Je kan ervoor bellen naar de gemeente Nijmegen, misschien dat met het daar aan de balie gelijk weet. Anders vraag je het telefoonnummer van een Heemkundeclub, die weten het vast wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het echt officieel is; geen idee, maar het wordt wel vaak gezongen;
Al mot ik krupe, op blote voeten gaon, ik wil nog 1 keer St. Stevens heuren slaon.
Ik was altijd in de veronderstelling dat dit het Nijmeegs Volkslied zou zijn. Gezongen door Gradus van Nimwegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een volkslied is een lied dat dienst doet als volks- of staats-symbool voor een volk of natie, al dan niet samenvallend met of in een staatkundig verband. Nijmegen heeft geen ander volk dan de rest van Nederland, dus het volkslied daar is ook gewoon het Wilhelmus. Verder hebben de provincies in Nederland hun eigen provincielied. Dat van Gelderland is officieel ook volkslied: Ons Gelderland (http://www.gelderland.nl/eCache/DEF/4/854.Zm9udD0xJnRleHQ9MA.html).
Nijmegen heeft zijn eigen lied met het Nijmeegs(ch) Stedelied van Arnold Martens op tekst van B. van Herwaarden (daterend uit 1929): "O stad der Bataven". Dat is echt het officiële lied van Nijmegen!
Amadea
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing