Hoe komt het dat er nog adellijke mensen zijn in Frankrijk?
Ik vroeg me dit feit al even af, en na even opzoekingswerk te hebben gedaan, ben ik zeker dat er nog mensen van adel uit Franse adellijke families zijn. Nu vroeg ik me af hoe dit komt.
Ik dacht in eerste instantie dat het misschien zou kunnen komen omdat er door het staatshoofd mensen in de adelstand kunnen verheven worden. In België is dit alleszins een feit. In Frankrijk zitten we echter met een republiek, waardoor er hier, volgens mij, geen mensen door het staatshoofd, de president, in de adelstand kunnen verheven worden.
Of komen deze adellijken uit families die van voor de Franse Revolutie dateren? Dan snap ik ook niet goed waarom... Als je een graaf, baron, etc. was ten tijde van de Franse Revolutie, wou je volgens mij toch geen zichtbaar verband hebben met het koningshuis; al was het maar het gedeelde feit dat jouw familie en de koning beide van adel waren?
Wat ook mogelijk kan zijn, is het feit dat de adellijke titels van vader op zoon werden/worden doorgegeven en dat kan dan verklaren waarom er nog steeds mensen met "blauw bloed zijn" in Frankrijk.
Als ik de bal in mijn uitleg volledig missla, gelieve mij hiervan op de hoogte te brengen.
Alvast bedankt voor het antwoord!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_adellijke_families_(naar_titel)
Nederland kent ook een monarchie, terwijl het in Frankrijk een republiek is.
Of heeft dat er niets mee te maken? Gaan de titels gewoon over van vader op zoon?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.