Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben ik nu van adel?

Hoi ik heb in mijn stamboom gezien dat een voorvader van mij de adelijke titel van Karel VI heeft gekregen en later ook nog tot ridder is geslagen door Karel VI maar wat betekent dat voor mij
dan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Hoewel er geen verheffing (nieuwe adel) tot de adelstand meer kan plaatsvinden in Nederland kan er nog wel erkenning (van hele oude adel) plaatsvinden.

'Het is nog steeds mogelijk om als Nederlander opgenomen te worden in de Nederlandse adel door middel van de zogenaamde 'erkenning'. Men dient hiertoe zelf een verzoek in te dienen. In geval van erkenning wordt iemand opgenomen in de adel omdat bewezen is dat de persoon behoort tot een geslacht dat voor 1795 tot de inheemse adel behoorde. In praktijk komt dit echter bijna niet meer voor. Het is immers lastig te bewijzen en bovendien behoren de meeste adellijke geslachten van vóór 1795 reeds tot de Nederlandse adel.
De laatste 'erkenning' van een familie behorende tot de Nederlandse adel betrof het geslacht Van Lawick (Koninklijk Besluit van 29 juli 1893 nr. 44).Totaal zijn 23 geslachten in de Nederlandse adel door erkenning opgenomen (telling 2012).

Het enige (zichtbare) voorrecht dat de Nederlandse adel nog kent is een adellijk distinctief (titel of predicaat). Niet getitelde Nederlandse adel heeft recht op het predicaat jonkheer of jonkvrouw. Getitelde adel heeft recht op de titels ridder, baron/barones, burggraaf/burggravin, graaf/gravin, markies/markiezin, hertog/hertogin of prins/prinses, al naar gelang welke titel is verleend, erkend of gehomologeerd.

Daarnaast vind overerving van adelstand alleen plaats via de mannelijke kant. Kinderen verwekt door een adellijke man kunnen aanspraak maken op adeldom, ook als zij bij hun geboorte niet de geslachtsnaam van hun vader ontvangen. Voorwaarde is dat zij na de inwerkingtreding van de Wet op de Adeldom (1994) geboren moeten zijn.

Conclusie je behoort dus nog niet formeel tot de Nederlandse adel. Je moet het een en ander bewijzen dat nog niet zo eenvoudig is. Maar het kan wel.....

Ps Ik weet niet welke Karel VI je bedoelt die uit Frankrijk (1368-1422) of uit Wenen (1670-1740), maar ik vermoed de laatste?!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_adel
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing