Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom resulteerde het verslaan van de Spaanse Armada in het ontstaan van de Nederlandse staat?

Hallo,

Ik ben aan het leren voor mijn geschiedenis examen en er staat in mijn boek dat doordat de Spaanse Armada verslagen werd
de Nederlandse staat kon ontstaan (de opstand verder door kon gaan?).

Nu kan ik alleen nergens vinden waarom het verslaan van de Spaanse Armada bijdroeg aan het ontstaan van de Nederlandse staat.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Reeds in 1587 beloven de gewesten Friesland, Groningen, Overijssel, Gelre, Utrecht, Holland en Zeeland (de zogenaamde opstandige geesten) elkaar plechtig, onafhankelijk van welke buitenlandse vorst dan ook, samen strijd te voeren tegen de Spanjaarden. Hiermee is de Republiek der zeven Verenigde Nederlanden reeds geboren.
De volgende factoren hebben bijgedragen aan het levensvatbaar zijn en ontwikkelen van de Republiek der Zeven Provinciën.
Als voornaamste factor geldt dat in 1588 een groot deel van de Spaanse Armada, de Spaanse vloot die Engeland moest gaan veroveren, een grote mislukking is geworden.
De Armada wordt grotendeels door de Engelsen in het Kanaal verslagen. Spanje verliest daardoor een groot deel van zijn maritieme wereldmacht terwijl de Republiek der Zeven Provinciën deze juist wereldwijd kon vergroten, nieuwe scheepvaartroutes ontwikkelen, en de scheepvaartroutes en koloniën van Spanje bedreigen.
Engeland en Frankrijk werden bondgenoten van de Verenigde Nederlanden. In 1596 al erkenden beide landen de soevereiniteit van de Republiek. Vooral Engelse steun gaf de jonge Republiek de kans zich te ontwikkelen.
Doordat Spanje ook nog herhaaldelijk in oorlog was met Frankrijk waar Filips II prioriteit aan verleende kon de jonge Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden steeds sterker worden. De koopvaardijvloot groeide, de handel floreerde en daardoor de financiële positie van de Verenigde Nederlanden, waardoor zij in staat waren de omvang en kwaliteit van het leger te verbeteren.
In 1596 al erkenden Engeland en Frankrijk de soevereiniteit van de Republiek. Vooral Engelse steun gaf de jonge Republiek de kans zich te herstellen.

De Republiek der zeven Verenigde Nederlanden had zich nooit zo snel kunnen ontwikkelen als de Spaanse Armada een “onoverwinnelijke vloot” en wereldmacht was gebleven.

Toegevoegd na 1 uur:
Hoewel het wel opstandigen van geest waren, moet het toch zijn: de zogenaamde opstandige GEWESTEN.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing