Is men wel zeker dat de Vikingen eerder Amerika hadden ontdekt?
Met Amerika bedoel ik het Amerikaans vasteland, niet Groenland (aangezien er amper handel of communicatie was tussen deze 2 gebieden). Ik twijfel omdat Spanje Amerika kon koloniseren in minder dan 50 jaar. Dit omdat de indianen bijna waren uitgestorven door ziektes die de Spanjaarden meebrachten. Zo stierven 80% van de Inca's door een simpele verkoudheid. Maar als de Vikingen de eerste Europeanen zijn die Amerika verkenden, dan zouden de indianen toch niet ziek geworden zijn van de ziektes die de Spanjaarden meebrachten.
Toegevoegd na 2 dagen:
Het klinkt raar dat ik de Inca's als voorbeeld neem omdat zij leefden in Zuid-Amerika, terwijl de Vikingen landden in Noord-Amerika. Maar kijk naar de pest: heel Europa had er last van en de ziekte verspreidde zich razend snel. Als de Vikingen contact hadden met de indianen, dan zouden waarschijnlijk ziektes zich hebben verspreid door handel en contact tussen de stammen/volkeren. Daarbij komt ook nog eens kijken dat de indianen geen immuniteit hadden tegen deze ziektes en dat Noord- en Zuid-Amerika toen nog een verbinding hadden via land (het Panamakanaal bestond toen nog niet en de zeespiegel was toen lager).
https://en.wikipedia.org/wiki/Native_American_disease_and_epidemics Nu zou je kunnen denken dat het dus onwaarschijnlijk is dat Vikingen(ook Europeanen) al eerder contact hebben gehad met indianen, immers zouden zij toen al weerstand op hebben kunnen bouwen tegen deze ziektes/toen al het loodje gelegd hebben. Echter er zitten nogal wat aannames in die gedachtengang. 1. De ziektes van de 16e eeuwse Europeanen waren gelijk aan die van de Vikingen.
2. Het contact tussen Indianen en Vikingen was langdurig en in grote getalen, voldoende om een epidemie te veroorzaken of zoveel contact dat weerstand tegen in 1. genoemde ziektes opgebouwd kon worden. Ik denk dat 1 en 2 weersproken kunnen worden.
3. Waar dePaepe Inca zegt zal hij Indiaan (Native American) bedoelen.
nog duidelijker geweest.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.