Op wat voor dag was de verrijzenis van Jezus volgens de juliaanse kalender?
Volgens de Hebreeuwse telling stand Jezus op de eerste dag van de week op uit het graf. Meestal wordt dan onze zondag als dag aangenomen.
Nu hadden de Joden natuurlijk hun eigen weektelling welke gewoon een zeven daagse telling was. Maar hun overheerser, de romeinen, hadden vermoedelijk toen de juliaanse kalender in gebruik, die vanaf 47 v chr in gebruik was. Tevens is het mogelijk dat de romeinen nog een 8daagse week aanhielden.
Maar is bekend op wat voor dag Jezus opstond volgens de juliaanse kalender?
Ik vrees evenwel dat dat niet bekend is, maar misschien is dat via een omweg terug te halen?
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=qpusYCzO7dA
Toegevoegd na 28 minuten:
Ik vermoed dat de dagen in die tijd (tot 400 nC) bij de romeinen werden geletterd van A t/m H. Dus misschien was Jezus verrijzenis op dag H bijvoorbeeld?
De datum is natuurlijk ook heel anders 25 december werd toen bijv. 'ante diem VIII Kalendae Janus'. Maar zeker voor dit laatste houd ik me aan bevolen voor verbeteringen
Toegevoegd na 36 minuten:
En voor de liefhebbers: Het jaar van sterven van Jezus zou dan ergens rond AUC 708 (ultimus annus confusionis, het laatste jaar van de verwarring) +46+33=787 romeinse jaar (na de stichting van Rome) moeten zijn