Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Werd er tijdens de 2de wereld oorlog Sinterklaas gevierd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Jazeker.
Ik herinner mij dat nog heel goed omdat het een grote indruk op me heeft gemaakt.
Mijn moeder had de tafel versiert en 7 bordjes neergezet. Toen we later in de kamer kwamen, had Sinterklaas voor iedereen een halve goudreinet neergelegd. Ook had hij zelfgemaakte kleertjes voor mij. Ik vond het leuk, want mijn zus had een half jaar daarvoor een jurkje van dezelfde stof gedragen en die was haar te klein geworden. (Wist ik veel dat het een verbouwd jurkje was.! ) Mijn broer kreeg een kroontjespen waar hij zielsgelukkig mee was. En natuurlijk waren er gedichten, dat kon, bleek later, mijn moeder heel goed. En gedichten waren gratis en niet op de bon.
Eigenlijk was dit het mooiste Sinterklaasfeest dat ik ooit heb meegemaakt.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een pakjesavond was voor de Tweede Wereldoorlog geen algemeen verschijnsel. De crisisjaren speelden daarin een grote rol. De toenemende welvaart na de oorlog bood echter meer ruimte voor een geefcultuur, een geschenkenfeest in het kader van het oer-Hollandse sinterklaasfeest.
fremar
9 jaar geleden
9 jaar geleden
Ik denk, dat in de eerste jaren van de bezetting sinterklaas is gevierd als ongeveer voor de bezetting. In de hongerwinter zal het anders geweest zijn in west-Nederland.
9 jaar geleden
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Sinterklaas in Nederland op bescheiden schaal gevierd, ondanks de oorlogsomstandigheden. De vieringen waren ingetogen vanwege voedselschaarste en beperkingen, maar mensen probeerden de traditie levend te houden, vooral voor kinderen, in huiselijke kring.
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing