Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een voorwerp gevonden, wat is dit?

Ik heb het gevonden op een plek waar ik denk dat heeeeel vroeger een boerderij stond

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dit is een strijkglas.
Het werd vroeger gebruikt om de was te strijken. Men had nl. nog geen strijkijzer op stroom zoals we dat nu kennen.
Op den duur werd er een strijkijzer ontwikkelt van koper. De klep met handvat kon open en daar deden ze gloeiende kolen in. Zo werd het warm en kon je je kleding en linnen van kreukels ontdoen.
Het strijkglas werd ergens in de 10e eeuw ontwikkeld, maar door sommige mensen nog tot ongeveer 1900 wel gebruikt.
Het strijkglas wat je gevonden hebt had vroeger een steel. Vandaar dat gat. De steel ontbreekt dus misschien nog eens graven? Wie weet heeft de gebruiker hem weggegooid omdat de steel het niet meer hield?
De alleroudste strijkglazen hadden in het begin helemaal geen steel. De steel is iets later eraan gekomen, maar werden ook nog zonder steel gemaakt en gebruikt. Waarschijnlijk was een strijkglas met steel duurder in de aanschaf.
Die jij gevonden hebt lijkt me, naar de foto te oordelen, van glas gemaakt. Ze werden ook wel vervaardigd van steen ( dan heette het een strijksteen) en zelfs van hout.
Strijkglazen konden, door hun kwetsbaarheid, niet verwarmd worden zoals het strijkijzer, maar werden door wrijving of lichaamswarmte opgewarmd.
De "verf" die erop zit is een restant bijenwas. Deze was werd erop aangebracht en jn wollen kleding ingewreven om het waterdicht te maken.
Het kan zijn dat je een stukje antiek hebt. Om het zeker te weten en om de waarde te bepalen zou je het kunnen laten taxeren door een expert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ziet er uit als een deurstop die je dmv een schroef in het gat vastschroeft aan de plint zodat de deur niet tegen de muur komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het lijkt mij gewoon een ouderwetse deurklink, een stok erin en draaien maar
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing