Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe bouwde men vroeger zonder hijskraan?

Er is veel te vinden over wat er vroeger gebouwd is, maar weinig over HOE het gedaan werd. Kan iemand mij helpen aan sites en/of afbeeldingen over oude bouwmethoden? Hoe werd b.v. een 300kg zware eiken balk in een dak gehangen?

Toegevoegd na 6 uur:
Bij mijn vraag denk ik vooral aan vakwerk - skelet bouw, waar veel zwaar, organisch gevormd eikenhout in een bepaalde volgorde met pen en gat naadloos in elkaar gezet werden.
Ik heb een oude vakwerk schuur met eiken balken in de dakconstructie van 9.5 meter lang, op 7m hoog en dan nog naadloos passend in de verbindingen.. hoe deed men dit?
Ik stel me voor dat oude hijskranen te groot waren voor woningbouw?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Hijskranen zijn een minder moderne uitvinding dan je zou verwachten. Ze bestonden al in de oudheid en zijn in de Middeleeuwen ook nog gebruikt, denk maar aan de bouw van kathedralen en grote paleizen.

In de prehistorie bouwden mensen ook al grote gebouwen (denk aan de grote van moderne boerderijen) maar die werden zonder hijskraan gebruikt. In dat geval zorg je ervoor dat je omhoog komt (via een ladder) en kun je het dak met hooi bedekken. Of je duwde de dwarsbalk, waar jij het over had, omhoog over een aarden wal en legde hem op de muren.

Over de bouw van piramides zijn we het nog altijd niet eens. Ik geloof dat er ook hijskranen bestonden, in die tijd, maar het is onzeker of ze voor het bouwen van piramides gebruikt zijn. Een theorie is, dat de piramide laag voor laag gebouwd werd met behulp van aarden oplopen. Zie hier:
http://www.personal.psu.edu/spf5043/art002/building.jpg

Voor meer informatie over hijskranen en hun geschiedenis:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kraan_(machine)

Hopelijk is dit verhelderend!
Amfi
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de skeletbouw waar jij je vraag over stelt, gaat als volgt.

1 men maakt de frames gewoon plat op de grond, alle verbindingen worden gemaakt. 2 alle voorbereidingen voor nieuwe verbindingen worden voorbereid.
3 dan worden de A frames een voor een door een aantal mannen omhoog gehesen en was gezet door meestal jongens die in het vorige frame zijn geklommen.
zo onstaat het houten skelet.
ik kijk vaak naar de bbc, hierop heb je veel programma's waarin men oude huizen restaureert og in zijn geheel na bouwen. hierbij gebruiken ze altijd deze techniek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding