Welke heilige leefde onder de grond nabij Potamiou (Cyprus)?
Jaren geleden was ik op Cyprus. We hadden een auto gehuurd voor een dagtrip en waren op de terugweg naar ons hotel. Ik was kaartlezer. Ik zag dat er op de kaart een klooster stond, en dat we slechts een klein omweggetje hoefden te maken om bij dat klooster te komen.
Dus maakten we een omweggetje. Zo kwamen we in Potamiou terecht.
Daar was niets te zien (later bleek dat het klooster ergens anders was). Een lokale vrouw, Urania, die enkele woordjes Engels sprak, wilde ons wel naar het "klooster" brengen.
Urania leidde ons door een droge rivierbedding naar een open plek in het bos. Daar was een diep gat in de grond. Bij dat gat stond een beker met kaarsen en lucifers. We kregen elk een kaars, steekten die aan, en klommen het gat in. Onderaan aangekomen zagen we een soort tunnel, of eigenlijk een smalle, lage onderaardse gang. Urania zei dat we daar in moesten kruipen.
Deze onderaardse gang bleek het "klooster" te zijn.
Er had vroeger een evangelist gewoond die vandaaruit de omgeving bekeerde. Hij werd gevoed door vriendelijke slangen. Nu stond er een lijstje een beeltenis van deze heilige. En er lag een steen. Als je daar een ziek lichaamsdeel tegenaan wreef en tot deze heilige bad, zou je genezen.
Dit is alles wat ik me herinner.
Hoe heette deze heilige, en waar vind ik meer informatie over deze persoon?
Toegevoegd na 3 minuten:
"Nu stond er een lijstje een beeltenis van deze heilige."
Hier had moeten staan:
"Nu stond er een (foto)lijstje met daarin een beeltenis van deze heilige."
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.