Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie hadden de vloerverwarming uitgevonden? De Romeinen of Germanen?

Ik moet mijn zusje helpen met haar geschiedenis. Net kwamen we bij een vraag en daar vroegen ze zo iets. Op internet stond dat romeinen de eerste waren die een ontwikkelde vloerverwarming hadden. Maar ik herinner me iets dat onze meester in groep 7 iets zei over Germanen en vloervewarming. Kan iemand me helpen. Ben ik het vergeten en klopt het wat er op internet staat of heb ik het goed en weten mensen die die website hebben gemaakt gewoon iets niet?
Ps. Zo snel mogelijk please. Mijn zusje heeft morgen al haar toets.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk willen ze in het proefwerk "Romeinen" horen. Maar die hadden dat idee (zoals wel meerdere dingen) overgenomen van de oude Grieken die rond 500 voor Christus al "vloerverwarming" gebruikten.

Maar zelfs toen was het idee niet nieuw, rond 5000 voor Christus werden in Korea en Mantsjoerije al primitieve vormen van vloerverwarmingen gebruikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Misschien klinkt het raar maar de Romeinen waren de eerste mensen die vloerverwarming hadden! Warme lucht of water stroomden door pijpen en buizen die in de muur waren gemetseld. Dit soort verwarming vind je ook in badhuizen.
(Lees meer...)
fremar
12 jaar geleden
Het waren de Romeinen die als eerste de vloerverwarming hebben uitgevonden.
Onder het gehele huis was een lege ruimte. Hier legden zij hout neer, en staken dit in brand.
De hitte ging omhoog, en zo had je vloerverwarming.
Wat ze ook deden was, naast het huis een oven te plaatsen, met bijna bovenin aan de zijkant van het huis een gat, hieruit kwam hete lucht, die onder het hele huis doorging.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel door de Romeinen als door de Chinezen. Maar een van de eerst ontwikkelde vormen van vloerverwarming is afkomstig van de Romeinen, zij bouwden hypocausta, in de vloer lopende kanalen waardoor de rookgassen van een vuur gingen, hierdoor werd de vloer verwarmd. In Korea is ongeveer dezelfde vorm van vloerverwarming uitgevonden, genaamd Ondol, de werking is vrijwel gelijk aan die van de Romeinen.
Bij het systeem van de Romeinen werden kanalen van ongeveer 60 cm hoog in de vloer gebouwd en bestreken het gehele vloeroppervlak. De vloer was zo één groot rookgaskanaal. In de hoeken van de te verwarmen ruimten werden schoorstenen gemaakt, hierdoor werd de rook verder afgevoerd. Het vuur werd in de ruimte onder de te verwarmen ruimte in een centrale vuurplaats gestookt. Doordat warme lucht opstijgt werd de rook eerst door de vloer aangezogen om daarna door de schoorstenen naar de buitenlucht te verdwijnen.
Het systeem van de Koreanen werd tot voor kort nog steeds toegepast in de luxere huizen in Azië. Een verschil met het systeem van de Romeinen is dat hier de vuurplaats in de keuken was en ook werd gebruikt voor koken, bij de Romeinen was de vuurplaats meestal buiten gelocaliseerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding