Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil in religie tussen de rijke en arme Romeinen?

Ik ben bezig met een grote opdracht voor KCV en wil graag weten of er een verschil is in religie bij de rijke en armen Romeinen. Ik heb op internet gezocht en deze niet kunnen vinden, maar ik ben zelf van mening dat die er wel zal zijn. Is er iemand die mij uit deze brand kan helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ik denk eerlijk gezegd dat er geen verschil was tussen arm en rijk. Alle Romeinen aanbaden dezelfde goden, inclusief (vergoddelijkte) keizers, de lares, de genii enz. De feesten van de religieuze kalender werden door alle Romeinen gevierd, in alle huishoudens was de pater familias verantwoordelijk voor de dagelijkse riten, iedereen bracht votiefoffers en iedereen geloofde in een hele reeks goede en kwade machten.
Wel konden rijke Romeinen tempels laten verfraaien, bijvoorbeeld een drempel laten vergulden of nieuwe deuren schenken. Daar zullen arme Romeinen natuurlijk niet toe in staat zijn geweest. Verder zullen de rijken de feesten veel uitgebreider hebben gevierd - denk aan banketten met -tig gangen.
Als er al verschillen zijn geweest, dan zijn die er denk ik eerder tussen stad en platteland (in het laatste geval meer aandacht voor typisch agrarische goden als Ceres en Proserpina), maar vooral tussen het centrum van het Romeinse Rijk en de buitengewesten. De Egyptische religie bleef bestaan (de Isis verering breidde zich zelfs uit tot in Londen!), net als het Jodendom en later het Christendom. In het hele Romeinse Rijk werden lokale goden vereenzelvigd met Romeinse goden, maar toch apart aanbeden.
Zie ook de links voor meer info.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding