Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mein Kampf is in NL verboden. Hoe kan het dat het boek wel op www.selexyz.nl wordt aangeboden?!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Mein Kampf mag wel voor studiedoeleinden gebruikt worden. Bij de studie geschiedenis bijvoorbeeld. Om die reden wordt het dus wel te koop aangeboden.
13 jaar geleden
Volgens mij is het boek gewoon toegestaan. in nederland word in principe niet meer gecensureerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Foute vraag ; het lezen van Mein Kampf of de Nederlandse vertalingen, Mijn Kamp (de oude) en Mijn Strijd (de juiste nieuwe) is in Nederland niet verboden, en ook is het niet verboden om het uit te lenen (bibliotheken) of te verkopen (boekhandelaren). Het is alleen een tamelijk onleesbaar boek en een enorme wijdlopige pil om doorheen te worstelen ; commentaren óver het boek zijn beduidend lichter verteerbaar.

Het 'verbod'op het boek berust feitelijk op een soort van misverstand. De auteursrechten van Mein Kampf liggen momenteel bij de staat Beieren en gelden nog tot 2015. Daarna is het boek vrij van copyright en kan het het publieke domein in. Omdat Duitsland om voor de hand liggende redenen niet erg trots is op dit boekwerkje, heeft de auteursrechthebbende publicatie en herdruk vooralsnog verboden. Maar dus niet het lezen of kopen ervan ;het boek wordt alleen steeds schaarser.

De auteursrechten voor de Nederlandse vertaling liggen ook voorlopig nog bij de Staat der Nederlanden, die ook niet staat te springen hier een soort gemeengoed van te maken. Strikt genomen zijn er ook weinig goede redenen te noemen om het boek in groten getale te herdrukken ; de enige reden daarvoor zou mijns inziens geldelijk gewin zijn, en ik vind het netjes dat niemand daar op inspeelt.

Wil je Mein Kampf dus lezen, dan zul je in de bibliotheek of op Internet moeten zoeken voor een (tweedehands)exemplaar, of nog een paar jaar moeten wachten (tot 2015)voor het herdrukt mag worden - als iemand daar opdat moment zin in heeft; want je moet er ook maar achter kunnen staan natuurlijk. Ik ben ooit tot hoofdstuk 4 ofzo gekomen voor ik besloot dat het mij te taaie kost was en ik liever óver het boek las.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing