Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hadden rijke mensen vroeger meer luizen?

Luizen zitten liever in schoon dan in vies haar. Rijke mensen hadden vroeger waarschijnlijk schoner haar, dan arme mensen. Toch kan ik me niet voorstellen dat de rijken meer luizen hadden.. Of was dat wel zo?

Toegevoegd na 6 uur:
Ow heel dom om er niet bij te zetten wat ik bedoel net vroeger... Maar ik bedoel eigenlijk vooral de 17e en 18e eeuw, en eigenlijk ongeveer tot de Tweede Wereldoorlog. Al bedankt voor de antwoorden!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik weet niet hoever terug in de tijd je bedoelt, maar vroeger was iedereen vies. Ook de rijke mensen, deze hadden wel de middelen om zich te wassen maar waren te lui/hoorde toen niet zo om dit te doen. De rijken spoten gewoon veel geurtjes op. Dit is ongeveer in de tijd van Lodewijk de 16e en vast ook nog wel later maar weet niet precies tot wanneer dit duurde.

Toegevoegd na 37 seconden:
Dus er is waarschijnlijk niet veel verschil geweest.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De Meeste rijke mensen droegen in die tijd tenminste als je het over de 17e eeuw hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja, als je het woord 'pruik' gaat weglaten is deze zin natuurlijk niet te begrijpen voor iemand die er niks van weet... ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lol had het zelf niet in de gaten maar inderdaad pruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En je dacht dat daar geen luizen onder konden gedijen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed zelfs dat ze daar nog beter onder gedijen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want luizen hebben hoofdhuid nodig om zich te kunnen voeden en haar om in te kunnen leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder die pruik zit hoofdhuid en haar hoor... Met een lekker warm spreidje eroverheen, wat wil je nog meer.
dat van schoon haar is volgens mij eigenlijk een soort van fabeltje voor mensen met luizen zodat ze het gevoel krijgen dat ze schoner zijn dan de rest, dus ik denk dat het hetzelfde is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is echt zo dat luizen alleen in schoon haar zitten. Luizen houden namelijk niet van vies haar, omdat ze zich daar niet aan vast kunnen klampen.
Ik heb wel eens begrepen dat gewoon iedereen vroeger luizen had, ook koningen en andere rijken ontkwamen er niet aan. En het was dan ook normaal om gewoon lekker ongegeneerd op je hoofd te krabben.
Wel is het zo dat kinderen in armenhuizen vaak kaal geschoren werden, speciaal om luizen te voorkomen. Dus zij hadden vanaf dan geen last meer van luizen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat luizen 'liever in schoon haar' leven is volgens mij zo ongeveer het grootst mogelijke fabeltje, bedacht om mensen / kinderen met luizen een beetje meer zelfvertrouwen te geven.

Als jarenlange luizenmoeder op diverse basisscholen, kan ik maar één conclusie trekken : de luizen maakt het geen donder uit, die discrimineren niet, en kinderen met 'vies' haar lopen het risico dat ze wat later ontdekt worden en ze dus wat meer luizen hebben dan de 'schone' kinderen.

Luizen zijn en waren zeer lastig te bestrijden, en behalve kammen en scheren zijn er maar weinig middelen die ze echt weg krijgen. Wel werd er in 'betere' kringen wat harder tegen de luizen opgetreden. Arme mensen wisten toch wel dat ALS je met heel veel pijn, geld en moeite van de luizen afkwam, je ze in no time weer had, omdat iedereen er van vergeven was, en ook toen al de moeders uit de lagere sociale klassen niet de aandacht, puf, tijd, geld of personeel hadden om de kinderen goed onder handen te nemen, wat tegenwoordig eigenlijk nog precies zo is.

De 'kalenetenschool' was dan ook niet de arme maar juist de rijke / deftige school, waar kinderen regelmatig met geschoren hoofd (het meest probate antiluizenmiddel) op school kwamen. Als genoeg kinderen dat doen, kun je een epidemie er ook af en toe weer onder krijgen.

Rijke kinderen hadden dus wellicht iets minder vaak luizen dan arme kinderen (zolang ze maar gescheiden naar school gingen en niet met elkaar speelden en niet op dezelfde openbare plaatsen kwamen) , maar dat had niets te maken met het vaker of minder vaak wassen van het haar. Want van wassen zijn luizen, nogmaals, NIET onder de indruk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het DNA van de verschillende soorten luizen te onderzoeken wordt gesuggereerd dat de voorouder van de mensenluis 770.000 jaar geleden ontstond.
In de praktijk kan iedereen met de luis besmet worden, ongeacht in rijke- of arme omstandigheden.
Zo'n luis zoekt warme plekjes op en kijkt echt niet of dat plekje schoon is, als het maar lekker warm en toegankelijk is om bloed te zuigen.
Daarom komt de hoofdluis eerder voor op een goed verzorgde hoofdhuid. Deze is namelijk vrij van vet en roos en makkelijk te doorprikken.
Ze springen/kruipen dan ook over via andermans hoofd én
kleding. Daarom waren vroeger ook de rijken ermee besmet. Omdat zij namelijk ook wel in contact met besmette mensen kwamen en via hun kleding ook in huis of op hun kleding terecht kwam. Eenmaal in huis ging zo'n luis onmiddellijk op zoek naar warme mensenhuid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er waren niet zoveel rijken, en luizen moeten ook eten, dus was procentueel gezien de arme bevolking de grootste jeukhoofden :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding