Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is Europa nooit gekoloniseerd door niet-Europese landen?

Toegevoegd na 1 minuut:
En met Europa bedoel ik natuurlijk de Europese landen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Europa is behoorlijk dicht bevolkt en het terrein maakt het erg moeilijk om snel met grote legers te verplaatsen. Iets dat vooral de Ottomanen hebben ontdekt. Europa is mede door het terrein eigenlijk altijd enorm verdeeld geweest in radicaal verschillende culturen die sterk opeen gepakt zitten en elkaar maar wat graag in puin slaan. Sommige Europese oorlogen duurden langer dan dat sommige landen bestaan hebben. In Europa heeft in die tijd (eigenlijk tot en met het einde van de koude oorlog) heel sterk een cultuur geheerst om sterker te moeten zijn dan de buur en desnoods een oorlog te beginnen voor de ander sterker wordt. Je ziet een dergelijk beleid terug in het koloniale tijdperk. Veroveren voordat zij ons er uit smijten. Een aanval van een ontevreden stamhoofd was vaak genoeg om de Europese paranoia aan het werk te zetten.
Je ziet dat bijvoorbeeld terug in de oorlog tussen de Britten en de Zulus. De Zulus waren gewend dat als je oorlog voert, er wint er 1 en er verliest er 1 en dat was dat. Oorlog voorbij, probleem opgelost. De Britten speelden anders. Als je verliest, dan sla je terug, en hard voor ze meer van dat soort ideeën krijgen.

Daarbij was bijvoorbeeld China wel al vroeg ontwikkeld maar is er in de tijd dat China voor lag op Europa nooit een behoefte geweest tot expansie. China was al vroeg een eenheid en had voldoende middelen om zelfvoorzienend te zijn. En eigenlijk is China nu nog zo. Het land heeft altijd een isolationistische instelling gehad. In Europa heeft geen enkel land echt de middelen om zonder de anderen economisch te overleven. De Chinezen hebben in die zin niet de behoefte gehad zo enorm agressief te zijn naar hun buurlanden. De enige echte bedreiging waren de Mongoolse stammen. En dan nog die enkele keer dat een sterke leider op stond. Dat is heel anders dan Europese prinsen, hertogen, koningen ed. die elkaar naar het leven stonden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is het wel - Het Ottomaanse Rijk, vanuit Turkijë, heeft grote delen van Zuidoost Europa veroverd in de 18e en 19e eeuw. Tevens hebben de Moren vanuit Noord-Afrika in de 8e eeuw het Ibrisch schiereiland in bezit gehad.

Toegevoegd na 7 minuten:
En dan vergeet ik even natuurlijk de veroveringen van het Mongoolse rijk, dat met de Gouden Horde tot aan de grenzen van de Oekraïne kwamen, en bijna heel Oost-Europa hadden ingenomen als hun leiders niet overleden waren, rond 1300.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Even los van bovenstaande redenen...

Onze VOC was te sterk.
Het Franse leger was te sterk.
Pruisen hadden een erg sterk leger.
Spanje had een erg sterk leger.
Oostenrijk had een erg sterk leger.
Brittanië had een sterke vloot.

En als ik even verder door denk dan kan ik vast nog meer bedenken. Om het maar even niet te hebben over de Romeinen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Europese landen zijn wel 'gekoloniseerd' door andere europese landen, alleen dan heten het bezet.
De reden is dat vanaf de 12e eeuw(ongeveer) Europa voorliep op vrijwel alle andere landen, dus die hadden niet de mogelijkheden. Daarnaast hadden ze er ook geen interesse in.
China liep voor op Europa, maar zij hadden besloten om bij hun eigen gebied te blijven. Er zijn wel Chinese ontdekkingsreizigers geweest, maar die bleven in de buurt. Omdat China niet geintresseerd was in de 'rijkdom' die europa heeft, want die hebben ze bijna niet.
In Europa is er geen goud enz, waarvoor de meeste landen gingen koloniseren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Leuke vraag en het antwoord is wat mij betreft meervoudig.

Ten eerste moet je je afvragen wat er wordt bedoeld met koloniseren. Als je hiermee bedoeld op het bouwen van nederzettingen en vanuit deze nederzettingen de wil van de "bezetter" op wil leggen aan de bezette, sluit ik mij aan bij de eerste beantwoorder, er zijn wel degelijk voorbeelden van kolonisatie. Bedoel je met kolonisatie bezetting (het volledig in bezit nemen van het land en de "oude" bezitters verwijderen (uitroeien) heeft dit idd uitsluitend plaatsgevonden door andere europese mogendheden (Napoleon, Alexander de Grote, Hitler etc.)

Een ander mogelijk antwoord is te vinden in het boek van Jared Diamond, Zwaarden, Paarden en ziektekiemen, waarin duidelijk wordt aangegeven waarom met name westerse (europese) dominantie in de wereld heeft plaatsgevonden. Hij geeft aan dat met name de toegang tot grote, domesticeerbare lastdragers (koeien , paarden), de mogelijkheid om ijzer te bewerken en de toegang tot erts en de mate waarin zich grote groepen mensen zich samen bevinden (steden) en de ontwikkeling van ziektekiemen die hier plaatsvinden van groot belang zijn geweest op de mogelijkheden voor deze groepen mensen om anderen te domineren en te koloniseren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing