Reden Yad Vashem onderscheiding te achterhalen?

Mijn oud-tante en haar echtgenoot hebben de Yad Vashem onderscheiding van Israel ondervangen. Daar ben ik kort geleden achtergekomen. Van hun directe familie is niemand meer in leven en in mijn familie was dit verhaal, gek genoeg, niet bekend. Is ergens te achterhalen wat ze precies hebben gedaan?

Toegevoegd na 27 minuten:
Bij mijn genealogisch onderzoek ontdekte ik dat mijn oud-tante (zuster van grootmoeder) en haar echtgenoot Arent Baar tot de "Rechtvaardigen onder de Volkeren" gerekend worden.
Van hun naaste familie is niemand meer in leven (hun zoon werd voorjaar 1945 door de Duitsers gefusilleerd) en in mijn tak van de familie is hier niets van bekend.

Sterker nog, ze werden een beetje scheef aangekeken omdat mijn familie dacht dat ze min of meer pro-Duits waren geweest. (hun zoon zat op de Duitse politieopleiding, naar nu blijkt als infiltrant in opdracht van het verzet) De werkelijkheid was dus heel anders.
Ik ben nu op zoek of ergens bekend is wat ze precies hebben gedaan om Joden te helpen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Op de website van Yad Vashem zelf (zie link hieronder) staat bij Netherlands het volgende:

Please contact:

Miry Gross, Director for Italy, Greece, French speaking countries, & Benelux
International Relations
PO Box 3477
Jerusalem 91034, Israel
Tel:+972 2 644 3424
Fax: +972 2 644 3429
Email: miry.gross@yadvashem.org.il

Ik zou zeggen nee heb je, ja kun je krijgen, probeer het eens via deze weg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (2)

Ik neem aan dat ze bij Yad Vashem wel geregistreerd hebben waarom de onderscheiding is verleend.

Een hele eer trouwens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dank. Ik heb ook al een mail gestuurd naar de stichting Vrienden van Yad Vashem.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jad_Wasjem

Ik denk dat je dit bedoelt Jad Vashem is de nederlandse vertaling daar staat ook dat waarom mensen ze gekregen hebben.

Toegevoegd na 49 seconden:
http://www.yadvashem.org/