Hoe dacht men in de middeleeuwen over de toekomst?
En dan bedoel ik concreet. Zijn er bronnen, anders dan Nostradamus, die iets zeggen over de toekomst?
Zoals er nu futurologen zijn en legio films die iets zeggen over hoe we de toekomst zien (meestal veel technologie, vaak iets met vliegend vervoer, reizen naar andere sterrenstelsels; soms een doemscenario over plukjes mensen op een volledig kapotgeleefde wereld). Hoe zag men in de middeleeuwen het leven rond ons jaar 2000?
PS: heb ook deze vraag al gesteld betreffende de Romeinen & Grieken, helaas zonder antwoord gebleven...
Toegevoegd na 6 dagen:
Ik krijg veel antwoorden die aangeven dat men toen niet nadacht over de toekomst, omdat men honger had of omdat de Kerk mensen indoctrineerde. Dat weiger ik te geloven, omdat:
-ook in de allerarmste landen (west- & midden-Afrika), en ook in de meest onderdrukkende regimes, blijken mensen dromen en visie te ontwikkelen. Sterker nog, uit bijv. onderzoek bij ontwikkelingswerk en verzetsbewegingen in verschillende burgeroorlogen, blijkt dat voor een flinke groep (ik meen ca 40 %), deze barre omstandigheden juist maken dat ze zich méér vastbijten en inzetten voor hun dromen. Dat moet ook met de arme, onderdrukte Middeleeuwer zo geweest zijn lijkt me.
Kortom: dank voor de reacties maar nogmaals aangeven dat mensen door armoe en indoctrinatie niet aan de toekomst dachten, draagt m.i. niet veel meer bij!
A.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.