Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer was er voor het eerst 'goed' en 'fout'?

Er zal iemand het eerst zijn gekomen met die termen. Wie 'vond ze uit'?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
778
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
leuke vraag +1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dit vraag is zelfs sterker dan die van een ei en een kip)))

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De precieze termen zullen te maken hebben met de ontwikkeling van verschillende talen. Jij bedoelt denk ik wanneer er voor het eerst de abstracte begrippen goed en fout werden gebruikt.

Ik denk sinds mensen in staat waren vooraf te plannen en achteraf gebeurtenissen te kunnen overzien en evalueren.

Sommige gebeurtenissen / gedragingen worden universeel, over de hele wereld en in alle tijden en culturen als goed of fout bestempeld. Er zijn maar verrekte weinig (sub)culturen waarin het bijvoorbeeld neutraal of goed is om iedereen die je niet mag de kop af te slaan, seks te hebben met (je eigen) kinderen, en (van later datum maar wellicht de wortel van alle kwaad) je andermans bezittingen toe te eigenen.

Dat pakket basis-onrechtvaardigheden kun je natuurlijk tot in het oneindige uitbreiden, en naarmate een cultuur voortschrijdt en onder verschillende machtsinvloeden staat, zal ook het aantal regels (nodig voor de leefbaarheid) toenemen en zullen vele dingen onder de noemer 'fout' geschaard gaan worden, ook wanneer er niet direct slachtoffers bij vallen of de samenleving als zodanig in gevaar komt - wat bij dde universele 'fouten' natuurlijk rechtstreeks het geval is. Deze verfijning is natuurlijk te allen tijde aan verandering onderhevig, afhankelijk van welke (nieuwe) afspraken mensen onderling maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat was Eva... Ze at van de boom van kennis van goed en kwaad... Toen begon het...

Toegevoegd op 08-06-2009 17:47:07
Toen begon de ellende, van goed en kwaad, fout en goed, dualiteit...

Eva vond de dualiteit uit... Zo mag je het ook zeggen... en dualiteit is lijden, want er zijn altijd twee kanten...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Diaantje;

De indeling in goed en fout is al zo oud als de mensheid, maar ik meen dat het in ons dagelijkse taalgebruik in de Tweede Wereldoorlog in zwang is geraakt om "die en die is fout" te zeggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat de begrippen er al waren voordat er taal was.
Ook bij dieren die geen taal hebben bestaat goed en fout gedrag. Gedrag dat door een meerderheid van een groep wordt geaccepteerd krijgt het etiket "goed" en het overige gedrag krijgt "fout".

Het doet me denken aan een experiment met apen, waarbij de hele groep werd natgespoten als ze een banaan pakte. Een nieuwkomer wist dat niet en werd al afgestraft voordat die een poging wilde doen om een banaan te pakken. Zelfs toen de dieren niet meer werden natgespoten bleef dit gedrag aanwezig, zelfs toen de hele oorspronkelijke groep was vervangen door nieuwelingen. Bananen pakken was dus "fout", zelfs toen er geen enkele aap meer bij was diee ooit was natgespoten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Etymologisch komt het engelse woord"good" van "goods",goederen dus.Wie de goederen had,zat goed denk ik dan.
Het woord "fault" komt van fallita, wat vallen betekent.Denk aan een spelletje tennis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding