Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zou je leven eruit zien als je 100 jaar eerder was geboren?

Waar zouden in je jeugd je interesses liggen? Wat voor beroep zou je uit (willen) oefenen?

Kortom, hoe stel je je het leven voor eind 19de, begin van 20ste eeuw.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Dan was ik nu 120 jaar oud. Ik denk dat ik dan terug zou kunnen kijken op een leuk leven, maar op het moment zelf niet veel meer kan uitvoeren.
Als ik ten minste nog niet dood ben dan. Waar ik niet van uit ga natuurlijk:)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
;-)
Dan had ik de boerderij van mijn grootvader geërfd en was net zo gereformeerd als hij.

Ik ging op zondag naar de kerk. Ik kende mijn buren en hielp hen wanneer nodig. Ik leefde en kende de natuur, de seizoenen waren nog de seizoenen. Maar het leven was verder oersaai.

Het leven zou een stuk aangenamer en kalmer zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Precies hetzelfde, maar dan met de mogelijkheden van 100 jaar terug, met de voordelen en nadelen van toen... En als ik over honderd jaar geboren zou gaan worden, dan vertel ik je dat te zijner tijd wel...

Toegevoegd op 23-05-2009 20:05:57
En als ik 100 jaar eerder geboren zou zijn dan was ik nu 153... Dat was dan wel een respectabele leeftijd...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Yep. +1
Nogal doods....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
100 jaar eerder en dan was het nu 1909.

O, we hebben net een nieuw prinsesje!
Zou ik op (be)zoek gaan bij mijn grootouders. O jee, mijn ouders zijn nog niet geboren! Misschien mag ik naar de bruiloft van mijn grootouders over een paar jaar.
De omgeving ken ik al redelijk en het leven op een boerderij lijkt me niet verkeerd. Daar zaten ze en hadden er ook een kroeg bij....o nee, nog niet want ze zijn nog niet getrouwd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met een grote waarschijnlijkheid : minder goed. Zowel het algemeen welzijn, gezondheidszorgen, voeding, veiligheid, aantal werkuren, arbeidsomstandigheden zijn sinds de jaren 50 enorm verbeterd. Sommige sociologen spreken in vermogensaanwas met een factor 10 en dan alleen al financieel. We hebben nu ook veel meer keuzes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een hard werkende man met een gezin
in een arbeidershuisje
niet zo rooskleurig als nu

Toegevoegd op 24-05-2009 17:21:19
zou best eens 24 uur in een boederij in het openluchtmuzea wil en verblijven als boer
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding