Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom heet kopkaas zo als het niks met kaas te maken heeft?

Hoe zijn ze op dat woord gekomen ? Het heeft en niks met kaas te maken , en niks met de/een kop . Dus vanwaar het woord ?
Ik hoef geen uitgebreide gedetailleerde uitleg wat je veel op Google ziet , maar gewoon de spelling zeg maar

2 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Kop slaat op de eikel (het hoofd van de piemel zo je wil)
De substantie is vettig en wit, gelijkend op zachte Franse kaas.

Het wordt ook wel piemelbrie genoemd. Misschien snap je hem dan beter.
===
Ook wordt de geur van smegma wel vergeleken met (Zwitserse) kaas.
https://myheart.net/articles/smegma
===
Kopkaas ken ik verder enkel als de benaming voor het mannelijk smegma.
Vrouwen kunnen ook smegma hebben, maar daarvoor hoor ik er nooit de term kopkaas bij.

https://www.ensie.nl/woordenboek-van-populair-taalgebruik/kopkaas
• Onder de clitorisvoorhuid verzamelt zich net als bij de mannelijke voorhuid het geelwitte smegma, ook wel 'kopkaas' geheten. De damesversie zou eigenlijk 'spleetkaas' moeten heten, maar ja... Smegma bestaat uit een mengsel van cellen… (Yael Adler: De huid. 2018)

Nou, spleetkaas. Ik zeg, als we ons best doen hebben we zo een nominatie voor het woord van 2022.
===
Met dank aan Inekez1

"Wat betreft de kaas: de smegma wordt geproduceerd door melkzuurbacteriën in/op het lichaam. Bij de productie van kaas worden ook melkzuurbacteriën gebruikt. Het zijn die bacteriën die een vloeistof omzetten in de wat vastere substantie."
Toegevoegd op 20 maart 2022 18:17: tekst
2 jaar geleden
Kopkaas is taalkundig een foutieve benaming. Het zou niet een woord met -kaas maar met -zeep moeten zijn, immers: smegma (Grieks) = zeep.
De reden kan zijn dat het woord zeep een wat minder smakelijke associatie heeft dan kaas.
Dit foutieve gebruik van het woord kaas is te vergelijken met pindakaas die in Nederland eigenlijk pindaboter zou moeten heten. Maar pindaboter is door de boerenlobby tegengehouden - omdat boter een beschermd zuivelproduct is. En pindakaas heeft niet een minder smakelijke assoociatie dan boter.
2 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing