Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt de uitdrukking: "Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!" vandaan?

Ik heb deze uitdrukking al heel vaak gehoord, maar wat is de herkomst ervan? Is er een of andere cabaretier ofzo die hem voor het eerst heeft gebruikt, of heeft het een andere oorsprong?

Ik ben heel erg nieuwsgierig

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

De ''uitdrukking'' Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig, wordt ook gebruikt bij mij op school. Het is gewoon voor de lol bedacht door een leerling ergens in nederland. Kinderen vonden dit grappig en vertelden het aan anderen, het zou me overigens niet verbazen als er zelfs youtube filmpjes van zijn gemaakt. Zo is deze ''uitdrukking'' door heel nederland verspreidt en wordt hij eigenlijk alleen maar op middelbare scholen gebruikt door diverse leerlingen die meestal de lolbroek uithangen in de klas.

Ik bied mijn excuses aan als iemand zich nu beledigt voelt maar het is gewoon een feit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze uitdrukking kwam ik al tegen in begin 80er jaren en werd niet gebezigd door scholieren maar door volwassenen, er zijn ook meerdere versies van;

Ik ben niet gek, ik ben een duikboot, blub blub blub.

Ik ben niet gek ik ben een helicopter, zoef zoef, zoef.

Bij de laatste maaide de spreker met zijn armen in de rondte.

Toegevoegd na 11 minuten:
De herkomst is niet echt meer te vinden, mijn vermoedde is dat de uitdrukking uit een psychiatrische inrichting komt waar een piloot van de luchtmacht was opgenomen wat in die tijd vaak voorkwam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OK dit is HEEL vergezocht maar er is blijkbaar niks anders.
Ik ben benieuwd wat je er van vindt

Kwik (ja iets heel anders) is een gevaarlijke stof en op een gegeven moment werd kwikzout gebruikt om bont los te maken van dieren en dit leidde tot ernstige hersenbeschadiging bij de gebruikers, in het engels is er dus ook de uitspraak: "zo GEK als een hoedenmaker" bekend

VERDER werd kwik in de 2de wereldoorlog gebruikt om VLIEGTUIGEN te saboteren, dus HEEL misschien heeft iemand die kennis ooit gekoppeld tot een uitspraak

Het staat op dit moment in EEN wiki link dus....
13 jaar geleden
Het komt uit de jaren 70/80. In een aflevering van sesamstraat wordt dat gezegd door super grover.
een jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing