Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt de uitdrukking "Spijkers op laagwater zoeken" vandaan?

Wie zou er nu in vredesnaam spijkers in het water gaan zoeken? Rare uitdrukking?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik weet wat de uitdrukking betekent. Volgens mij: muggenziften of mierenneuken. Ik vroeg niet naar de betekenis maar waar de uitdrukking vandaan komt.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Op laag water betekent in deze zegswijze 'bij laag water', 'als het eb is'. Riemer Reinsma schrijft in het Onze Taal Taalcahier Gezegden het volgende: "Spijkers op laag water zoeken was vroeger een activiteit van het personeel op de oude scheepswerven. De uitdrukking herinnert aan de oude scheepsbouw, in de tijd dat spijkers een grotere waarde vertegenwoordigden dan nu. Wanneer het laag water was, lieten de eigenaren van scheepswerven hun arbeiders de gevallen spijkers oprapen."

De betekenisverandering van deze zegswijze is verlopen van 'speuren naar spijkers' via 'naar kleinigheden zoeken die bijna niet te vinden zijn' naar de huidige

Toegevoegd na 9 minuten:
betekenissen (weggevallen).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het betekend zelfde als naaldjes zoeken in een hooiberg. Of een kalf zoeken onder een stier..! Betekend eigenlijk iets bereiken of doen wat onmogelijk is...

Toegevoegd na 2 minuten:
! Denk ik, weet niet zeker
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Spijker op laag water zoeken is tegenwoordig een verwoording van een triviale bezigheid.
of beter gezegd nutteloos speurwerk naar details die er eigenlijk niet toe doen.
15 jaar geleden
Dit spreekwoord komt van de scheepstimmerwerven, waarbij eb, of als het water om een andere reden laag stond, de spijkers die bij het werk op de grond waren gevallen, werden opgezocht.
De betekenis van dit spreekwoord was aanvankelijk: Dingen doen van haast geen waarde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Soijkers op hoogwater zoeken gaat niet zo goed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing