Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Vinden uitgevers het fijn als je fouten uit door hen uitgegeven boeken haalt en die opstuurt, zodat ze die in een volgende druk kunnen verbeteren?

Of hebben ze daar al redacteuren voor en ben je alleen maar een zinloos betwetertje als je dat gaat doen?

Toegevoegd na 4 dagen:
(Misschien moet ik nog even toevoegen dat ik hiermee vooral typ- en spelfouten bedoelde, niet echt fouten in de verhaallijn want die vind ik niet zo vaak)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Dat ligt er maar aan.
Als je met die uitgeverij gaat corresponderen over een komma die op een foute plaats staat, dan zullen ze je snel zat zijn.
Maar als het een belangrijke fout is, waar nauwelijks discussie over mogelijk is, dan zullen ze je alleen maar dankbaar zijn, en sturen ze je misschien wel een gratis boek, voor de genomen moeite.
Die redacteuren zullen best heel veel fouten eruit gehaald hebben, maar niemand is onfeilbaar, dus dat er ergens nog een fout in zit, is goed mogelijk.

Toegevoegd na 4 dagen:
4 oktober n.a.v. uitbreiding van je vraag:
De kans op typ- en spelfouten acht ik heel klein. Uitgeverijen zullen daar heel veel zorg aan besteden, en ook de allerbeste checkers gebruiken die er zijn.
Mogelijk zal een door jou gesignaleerde fout, ook te maken kunnen hebben, met het feit dat er 2 soorten spelling zijn: de officiele spelling en de witte spelling.
De witte spelling is een soort boycot, en wordt gebruikt door o.a. Elsevier, Vrij Nederland, NOS, Trouw en Volkskrant. Of uitgevers ook de witte spelling gebruiken is
mij niet bekend. Een door jou gesignaleerde fout, zou dus te maken kunnen hebben met de vraag welke spelling je gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja lijkt mij wel, het boek is al gedrukt en de fouten zijn dus over het hoofd gezien door de redacteuren. als je er toevallig 1 tegenkomt zou ik het zeker even laten weten. maar ik zou er persoonlijk niet naar gaan zoeken ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing