Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat er een website waarop ik de titel van een boek kan invoeren en dan het genre kan zien?

Ik ben bezig met het opstellen van een bibliotheekbestand en wil daarop graag de genres invoeren, als ik bijvoorbeeld google books gebruik dan staat het genre niet in de lijst. is er een website waar veel/alle boeken op staan en ook het genre wordt aangegeven?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Als je hier de titel intypt, krijg je het genre te zien:
https://collectie.biblionetgroningen.nl/
SimonV
4 jaar geleden
Nee. Dat leidt soms tot misverstanden.
Een voorbeeld. Een boek getiteld 'Vijftig tinten grijs" zal op basis van de titel in het genre "schilderkunst" horen. Maar het genre is "roman" of "erotische roman".
Het kan zijn dat een andere auteur op het idee komt een boek te schrijven over schilderkunst en dat "Vijftig tinten grijs" noemt,
Wie in een bibliotheek oplet ziet soms boeken die op grond van de titel op een verkeerde plank staan.
Datzelfde geldt voor tijdschriften. Zo is er een tijdschrift dat heet: Grondboor & Hamer. Ik dacht geruime tijd dat dit een tijdschrift is voor houtbewerkers en bouwvakkers. Maar het is (sinds 1946!) het tijdschrift van de Nederlandse Geologische Vereniging.
4 jaar geleden
Op de site van Bibliotheek.nl vind je het bezit van heel veel bibliotheken in Nederland. Bij Fictie staat bij de titel om welk genre het gaat. Let wel: Non-fictie heeft in de bibliotheekwereld geen Genre, maar wordt aangeduid met een systematisch nummer (SISO) of met een plaatsingsrubriek- en trefwoord (PIM). Het genre wordt toegekend op grond van de inhoud van het boek en dus niet op grond van de titel. In het voorbeeld heb ik gezocht met 'Vijftig tinten'. Onder de treffers niet alleen de bekende erotisch titels, maar ook non-fictie, waarvan de titels toevallig met 'Vijftig tinten' beginnen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing