Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kan ik geen tweedehands e-boek kopen?

Gisteren mijn e-reader weer weten te activeren maar ik begrijp nu dat ik niet tweedehands e-boeken kan kopen. Op de site van Tom Kabinet staat dat het niet meer mag. Dat is me dan ontschoten maar wat is de achterliggende argumentatie?? Ik koop vaak gewone boeken tweedehands. Een e book koop ik en dan is het toch mijn bezit?
de site van tweedehands boeken; https://www.tomkabinet.nl/#nl
Leesidee ook gestopt?? https://leesid.nu/
Bedankt voor de antwoorden!!
Ik dacht dat er Anno 2020 wel een kopieerbeveiliging op zou zitten zodat men niet eindeloos kan kopiëren.
Volgens mij kan ik ook via de bibliotheek e-boeken lenen, dat maar even uitzoeken

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Waarin fysieke boeken verschillen van e-books is dat je het fysieke boek moet weggeven als je het wil verkopen, bij e-books kun je een exacte kopie weggeven en het origineel houden, ja en daar worden de e-books verkopers niet blij van. Er bestaat een DRM of licentie systeem voor e-books wat het mogelijk maakt om je e-book te koppelen aan je eigen e-reader, en die manier van licentiëren maakt het onmogelijk dat je het e-book kunt overdragen/verhuren/verkopen/leasen. Zie het als een game op DVD of via een Sony account aangekocht, de DVD kun je te koop op marktplaats zetten, het gedownloade game niet, die zit gekoppeld aan je Sony account.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat is het gevolg van een uitspraak van het Hof van Justitie van de EU van 19 december 2019. Nederlandse uitgeversbonden hadden Tom Kabinet aangeklaagd en de rechters waren het met hen eens dat een digitaal boek eigenlijk niet wordt verkocht maar vrijgegeven. Het is mogelijk dat meerdere kopers één e-book in gebruik hebben en de waarde ervan daalt niet - zoals papieren boeken - door het gebruik. Daarom mag een legaal gedownload exemplaar van een elektronisch boek niet aan een derde doorverkocht worden.
Amadea
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing