Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan je je interpunctie gebruik verbeteren?

Voor mijn boek moet mijn interpunctie goed zijn, hoe kan ik dit snel verbeteren.

Ik wil best wat moeite doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ben al lid van: beterspellen.nl

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Door de regels te leren, en desnoods 100 keer opnieuw op te zoeken als je het even niet weet.

Een naslagwerk dat eigenlijk bij geen enkele schrijver mag ontbreken in de boekenkast, is de Schrijfwijzer van Jan Renkema. Daarin staan precies de regels (voor zover die vastliggen) en adviezen (waar die nodig zijn) voor o.a. het gebruik van leestekens.

Raadpleeg zeker ook het hoofdstuk 'Aaneenschrijven, streepje of spatie'.Zonder irritant te willen doen; het is me opgevallen dat jij (net als overigens de meeste Nederlanders) daar wat moeite mee hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet allereerst jezelf serieus nemen. Jij kan goed schrijven maar je hebt weinig zelfrespect en discipline, lijkt mij. Als je jezelf serieus nam zou je de ambitie hebben perfect werk af te leveren. Jij hebt een mentaliteit van "Laat maar waaien. Die afwerking komt later wel". Nou die afwerking komt dus later meestal niét. Want het is nóg vervelender later het geschrevene te verbeteren, dan het is op het moment dat je de dingen schrijft. Van uitstel komt afstel. Doe het meteen, hoe saai en tijdrovend ook. Dan heb je een reden om trots op jezelf te zijn. Je moet je ook goed op je werk concentreren; werk gaat voor het meisje zegt het spreekwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder een correcte interpunctie zijn teksten vaak vrijwel niet leesbaar. Het boek van Jan Renkema is prima.
De plaatsing van een komma hier, of juist daar, kan de betekenis van een zin totaal veranderen. Dus, je zult echt zelf aan de bak moeten met de interpuncties. (ik dacht eerst even over het advies om een corrector e.e.a. te laten lezen, maar dat zal niet werken.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedenk wel, dat de interpunctie in het Engels volledig afwijkt van die in het Nederlands
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing