Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In welk boek van Het kleine huis wordt Mary blind?

Ik ben met mijn dochter de boeken van Het kleine huis op de prairy aan het lezen. Volgens mij in de goede volgorde. Nu lezen we Het zilvermeer. Maar het lijkt of deze niet aansluit op het vorige boek. Mary is opeens blind en er is een klein zusje bij. Hebben we iets gemist of is dit gewoon niet beschreven? En waarom dan niet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor zover ik me herinner komen er in het boek veel meer broertjes en zusjes bij dan in de serie ;-)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Mary werd op haar vijftiende in vrij korte tijd blind als gevolg van naar alle waarschijnlijkheid een beroerte die het gevolg was van virale hersenvliesontsteking (al spreekt het boek van roodvonk, maar dat kreeg ze op veel jongere leeftijd).

De boeken zijn niet helemaal een sluitend verhaal, maar de memoires van Laura, haar zusje, en Rose, diens dochter. In deel 4, het kleine huis aan de rivier, beschrijft laura haar schooljaren, en in deel 5, aan het zilvermeer, springt ze een paar jaar verder naar haar latere tienerjaren.

Ergens in die tussenliggende periode is Mary dus ziek geworden en daarna blind, maar dat wordt in de boeken niet uitgebreid behandeld. In de serie wordt er in het vierde seizoen iets meer aandacht aan besteed in een dubbele aflevering, maar de serie is vooral gebaséérd op de boeken en geen letterlijke vertaling. En beide zijn engiszins geromatiseerd.

In de boeken trouwt Mary op een gegeven moment ook (met Adam) maar in werkelijkheid is ze, zoals veel blinde vrouwen in die tijd, nooit getrouwd geweest, en heeft ze tot de dood van haar ouders bij hen gewoond, en daarna bij haar jongere zusjes Grace en Carrie.

Dus als je in deel 5 ineens het idee hebt dat je wat gemist hebt : dat klopt. Er zit echter geen boek "tussen".

De volgorde van de boeken van het kleine huis is :
-in het grote bos
- de grote hoeve
- op de prairie
- aan de rivier
- aan het zilvermeer
- de lange winter
- stad op de praire
- huis voor Laura
- de vier prariejaren

Toegevoegd na 3 minuten:
WaarOM ze dat niet beschreven heeft, is natuurlijk giswerk, Net als de reden waarom ze roodvonk heeft genoemd en niet de ware oorzaak.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik geloof dat er ook nog wel discussie is over óf het wel virale meningitis was (geen beroerte, dat is echt iets anders, al is dat ook wel eens gesuggereerd) omdat er je bij dergelijke blijvende schade als volledige blindheid ook andere restverschijnselen zou verwachten. Maar het is in elk geval een veel waarschijnlijker oorzaak dan roodvonk. Voor wat betreft het waaróm heb ik eigenlijk altijd verondersteld dat Laura het moeilijk vond om dit soort dingen te beschrijven, misschien vanwege haar jonge doelgroep, of dat het om andere redenen een bewuste keuze was om over dit soort zaken niet uit te wijden. Ik herinner me dat ze het overlijden van haar zoon ook slechts in één zin beschrijft, en dat vond ik als kind al vrij apart voor een gebeurtenis die toch traumatisch moet zijn geweest. (dat was iets in de trant van: "..totdat op een dag de baby stuipen kreeg en stierf.") Daarna schrijft ze niets meer over hem, en ik meen me te herinneren dat ook de overleden zoon Charles van Charles en Caroline nergens wordt genoemd? Dat laatste weet ik niet zeker, maar er uitgebreid over schrijven doet ze in elk geval niet. Nu ging men in vroeger tijden wel heel anders om met kindersterfte natuurlijk, maar toch heb ik het altijd opvallend gevonden dat een schrijfster die soms zo uitgebreid haar eigen gedachtenwereld blootlegt voor de lezer (inclusief zgn. 'slechte gedachten'), juist over deze aspecten van haar leven zo beknopt schrijft.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding