Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Na de Tweede Wereldoorlog is er een aantal Indische romans verschenen van wat men noemt de tweede generatie: mensen die het oude Indië niet uit eigen waarneming kennen. Voor het genre cruciale kenmerken zijn in deze postkoloniale romans te onderkennen: het exotisme bijvoorbeeld, maar nu vooral in de vorm van de hoofdrolspelers zelf, de gesproken taal (Maleis), het voedsel, het steevast terugkerende schilderij met sawah en vulkaan, symbool van heimwee en nostalgie. Een ander punt is goena-goena en Indische mystiek die ook in deze latere werken een rol speelt. Een verdere overeenkomst is de vermeende ‘losbandigheid’. Dit kenmerk is een van de hoofdthema's in het werk van Marion Bloem (Geen gewoon Indisch meisje) of Jill Stolk (Onder de blauwe sarong), maar dan in gemoderniseerde vorm. Beide auteurs verzetten zich tegen het cliché van het geile Indische meisje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image