Wie kan mij helpen aan de titel van een jeugdboek over WOII in Denemarken?
Ik ben op zoek naar een jeugdboek over de tweede wereldoorlog dat ik ooit heb gelezen. Het speelt zich af in Denemarken.
Het gaat over twee vriendinnetjes waarvan er een Joods is. Het Joodse meisje logeert op een nacht bij het Deense gezin en dan vindt er een inval van de Duitsers of politie plaats. Snel wordt het gouden kettinkje met Davidster van haar nek gerukt en vader en moeder pakken een fotoalbum met foto's van hun overleden oudste dochter om te bewijzen dat ze drie kinderen hebben.
Flarden die ik mij verder herinner: De Deense koning die door de straten van Kopenhagen rijdt. Joods meisje wordt midden in de nacht met een boot naar Zweden overgebracht. Duitse honden worden misleid met pakjes vlees (?) zodat ze de mensengeur niet ruiken.
Joods meisje heet volgens mij Esther, Deens vriendinnetje heet Lize of iets in die trant. Misschien was het ook de oudere of jongere zus die zo heette, maar die naam komt voor in het boek.
In de titel iets van ster/sterren en/of nacht, omdat het Joodse meisje in de nacht moest vluchten onder een sterrenhemel.
Wie o wie kan mij helpen?!?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.