Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag je verandere Esperanto als taal in een boek gebruiken?

ik bedoel dan bijvoorbeeld:

mag ik deze taal als elfentaal gebruiken in een fantasy boek

Toegevoegd na 30 seconden:
met veranderde bedoel ik: iets aangepast(e)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
792
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je dat je het elfs dat Tolkien heeft ontwikkeld wil gebruiken? Dan zou je moeten uitzoeken of het copyright dat op de boeken van Tolkien (Lord of the Rings in dit geval) staat, ook geld voor het door hem ontwikkelde elfs. Want hij heeft er best veel tijd in gestoken en het is ook deel van het boek dat hij heeft gemaakt. Maar als de taal speciaal een copyright heeft, zul je het niet mogen gebruiken. Maar ik betwijfel of het mogelijk is een copyright aan te vragen op een zelfbedachte taal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat bedoel ik niet. ik bedoel of ik Esperanto mag gebruiken als een elfentaal. daar heb is als voorbeeld de taal van tolkien bij gezet

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Tuurlijk mag dat. Als het voor de lezer maar begrijpelijk is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar de worden die ik ga gebruiken zullen in het ELFS natuurlijk niet duidelijk zijn elfs moet je in de zin nemen van: j.r.r tolien (hij gebruikt elfs)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elfs was toen het werd bedacht door Tolkien ook onbegrijpelijk. Het is hoe je het brengt en uitlegt, hoe het past in het verhaal dat begrip zal geven. Waardoor het gaat leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is het goed genoeg om een woordenboek achter in het boek te plaatsen met de gebruikte worden
Er zijn genoeg boeken die dat doen, In de ban van de ring heeft dat al...

Jij bent als schrijver de baas over je eigen boek... Totaal...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je maar geen bevolkingsgroepen beledigt of haat zaait.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Esperanto is een taal van niemand en van iedereen. Dus iedereen mag hem gebruiken. Maar het is ook een taal met bepaalde regels, die als ze veranderen woorden een andere betekenis kunnen geven. Als je meer over Esperanto wilt weten kun je kijken op www.esperanto-info.nl. Daar kun je ook gratis informatie aanvragen.
Esperanto is een fijne taal en dus ook geschikt voor elfen.
Probeer het maar eens. Saluton, Joke Hoobroeckx
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding