Als je schrijvers vraagt een stukje in te sturen voor een boek(je) hoe zit het dan met geld?
Voor m'n afstudeerproject wil ik misschien een boek(je) gaan drukken op de ouderwetse manier. Dus zelf de letters zetten en dan laten afdrukken op een oude drukpers. Hiervoor wil ik een paar mensen vragen om een gedicht of een kort stukje (column) aan te leveren. Want grote stukken tekst kost mij veel tijd om te zetten. Ik ben daar nog niet zo bedreven in dus vandaar dat ik kleinere stukjes tekst zoek. En het zal een kleine oplage worden. Vanwege het werk wat erin zit.
Maar hoe zit het met auteursgeld of hoe dat ook moge heten? Als een schrijver mij een tekst aanlevert wat volledig door die schrijver/ster is geschreven moet de uitgever daar dan ook nog geld van hebben of kan een schrijver het zelf bepalen of hij/zij er iets van geld voor wil hebben?
Als ik de exemplaren alleen voor het project gebruik (dus om weg te geven aan de mensen die meegewerkt hebben) ligt het natuurlijk ook weer anders dan wanneer ik ook een paar exemplaren verkoop. Want dan verdien ik er wat mee. Of nou ja krijg ik er geld voor. Want ik moet het uit eigen zak betalen dus gaat het op aan de onkosten die ik gemaakt heb.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.