Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe heten deze Nederlandse boeken over 2 broers?

Het is oud, ik denk uit de jaren 60 of 70 ofzo, maar het kan ook een stuk ouder of iets jonger zijn.
Ik geloof dat het gaat over 2 broers (of 2 vrienden? of 3 broers?), en de 'avonturen' die zij meemaken of het kattenkwaad dat zij uithalen (het zijn niet echt avonturen, meer kleine gebeurtenissen, maar zij maken er wel wat avontuurlijks van, en misschien een soort kattenkwaad, maar ook niet typisch kattenkwaad).
Ik geloof dat de boeken oorspronkelijk Nederlands zijn, maar dat weet ik niet zeker. Ik geloof dat er meerdere boeken over hen zijn, en dat de naam ook gewoon hun namen zijn. En ik denk dat het toendertijd ook wel heel bekend was.

Ik vond het heel grappig, en heel raar geschreven, maar omdat ik het pas een jaar of 10 geleden las, dus misschien wel vele decennia nadat ze uitkwamen, ervoer ik ze misschien wel heel anders dan de mensen die ze toendertijd lazen, misschien was het toendertijd niet bijzonder raar of grappig. Ik heb ook geen idee voor welke leeftijd het bedoeld was.

Ik besef dat de beschrijving zeer vaag is, en ik weet ook nog eens van álle dingen die ik hierboven schrijf niet zeker of ze kloppen.
Maar wie weet zegt het iemand iets.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het zou goed kunnen gaan over Adriaan en Olivier van Leonard Huizinga
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is 'm inderdaad!
Geweldig!
Toen ik je antwoord zag, herinnerde ik me het meteen weer. En nu ik het fragment op de wikipediapagina lees met die monumentale trap weet ik meteen weer waarom ik het zo ontzettend grappig vond.
Dankjewel :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dacht ik ook aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel, dit zijn de boeken die ik zocht :)
En alle anderen natuurlijk ook bedankt voor jullie suggesties.

Andere antwoorden (3)

Het zouden de boeken van Toon Kortooms kunnen zijn, "Beekman en Beekman".
Beschrijving van de inhoud zie link.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zouden de boeken over de tweeling Hielke en Sietse kunnen zijn, de Kameleon-serie van Kluitman, geschreven door Hotze de Roos.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heb je gelijk,amadea,ik heb namelijk nog enkele boeken van die serie.
Ik moest meteen denken aan; Pim, frits en ida.
Onzekere poging, maar wie weet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding