Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

als je iets draagt dat iemand voor je gestolen heeft en je weet dat, ben je dan ook een dief?

mijn dochter heeft me de vraag gesteld: als je iets draagt dat iemand voor je gestolen heeft en je weet dat, ben je dan ook een dief? dat stond in een boek dat ze las (echt waar, ik heb het zien staan). ik wist niet wat ik daarop moest antwoordden, misschien weten jullie het antwoord daarop. alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Heling is trouwens ook strafbaar. Vooral als je weet of had kunnen weten dat de producten gestolen zijn. In opdracht ben je zelfs nog de oorzaak van de diefstal. Je zet dat een dief aan tot de daden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, als je je ontfermd over goederen die een ander gestolen heeft, ben je zelf niet een dief maar een heler.
Eigenlijk is dat nog een graadje erger, want de dief neemt tenslotte ook nog zelf het risico ; een heler is gewoon een zo mogelijk nog laagbijdegrondser opportunist. Of die nu voor de goederen betaald heeft (met geld, goodwill of macht) of niet.

Verbaast me overigens dat een doorsnee moeder dat niet weet ; het lijkt me een basis-uitgangspunt voor normen en waarden eerlijk gezegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of je als "dief" omschreven en gestraft zult worden. Maar je wel degelijk medeplichtig.
Misschien wordt je zelfs wel strenger gestraft omdat je " opdracht-gever" bent.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben en hoop dat je dochter dit niet vraagt omdat ze dit voor " een vriend" vraagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent niet zelf een dief, maar je bent wel degelijk medeplichtige volgens het strafrecht:

Citaat Wikipedia:

"Medeplichtige, in het strafrecht, is de persoon die (...) op de hoogte was van het misdrijf"

Dit is echter hoe het strafrecht er tegenaan kijkt.

Als je kinderen iets wilt leren, dan is het goed om ze het gevoel aan te leren, dat als je willens en wetens een gestolen kledingstuk draagt, je dan eigenlijk ook een dief bent, maar dat is dan weer het psychologische verhaal van gewetensvorming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing